У разі обрання Путіна президентом Росії, політика щодо України не зміниться 4 березня 2012 року будуть проведені президентські вибори в Росії. Газета «День» запитала у заступника генерального директора Центру Разумкова Валерія Чалого, якими будуть відносини між Росією та Україною після президентських виборів в Росії? Та чого слід очікувати, до чого готуватися Україні, зокрема українському політичному класу? Відносини між Росією й Україною були і є поєднанням партнерства, конкуренції, а іноді й конфліктності. Це не залежало й не залежить від того, хто в Києві на керівних посадах. Для цього є об’єктивні обставини, і звісно, що вони підсиляться після приходу на президентську посаду знову Владіміра Путіна. Адже він — найімовірніша кандидатура на посаду президента Росії — тільки з того міркування, що неодноразово заявляв: повернення в формі інтеграційного проекту пострадянських держав, насамперед України, для нього є важливим пріоритетом не тільки зовнішньої, а й внутрішньої російської політики. Без сумніву, така лінія буде ще наступальнішою, і «простих часів» не буде. Не думаю, що Владімір Путін відходив від правління. Він був «хоч і не першою, але й не другою особою в країні» під час свого прем’єрства. Його позицію і як переговірника знає й президент України, і попередні керівники держави, тому чогось незвичайного для них не буде. Про те, що його позиція щодо України є досить жорсткою, вони знають уже досить давно. Українським політикам слід зрозуміти, що відносини України з Росією є асиметричними. Адже щоб обстоювати на рівних взаємовигідні рішення, потрібно залучати всі ресурси, які дають можливість подолати цю асиметрію. Це — механізми третейських судів, міжнародні організації, це й узагалі підтримка ширших кіл підприємців і суспільства. Сподіваюся, що цей конфлікт підштовхне саме для такого розгляду політики, а не підкилимної, закритої та знеособленої, яка проходить через кабінети в Кремлі й на Банковій. http://razumkov.org.ua
Позиція МЗС іде врозріз з євроінтеграційними деклараціями Януковича Відповідь Міністерства закордонних справ України на заяви посла ЄС Жозе Мануеля Пінту Тейшейри не сприятиме цілям і пріоритетам України, у тому числі і президента Віктора Януковича, щодо європейської інтеграції та подолання кризи довіри у стосунках з Євросоюзом. Про це в коментарі часопису Тиждень заявив заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий. «По-перше, треба зрозуміти, що така заява прозвучала у відповідь на оцінки діяльності саме президента Януковича, хоча подібні заяви представників ЄС щодо ситуації в Україні загалом не викликали подібної реакції МЗС. І раніше, і в цьому випадку пан Тейшейра, як представник Європейського Союзу, у своїх заявах зосереджувався на критеріях ЄС, які є зобов’язаннями України. Наприклад, дотримання принципів верховенства права — це не просто бажання, це зобов’язання України. Теж саме стосується і питання протидії корупції. А тому, на мій погляд, в даному випадку скоріш за все виникло бажання або можливо вказівка оперативно відреагувати на заяви на адресу Януковича. Хоча насправді у висловлюванні пана Тейшейри не було нічого нового. Крім цього, про це раніше говорило чимало українських чи іноземних політиків та експертів», — зауважив пан Чалий. «За дипломатичними звичаями, якщо виникають певні претензії до роботи чи висловлювань послів, то обговорення з цього приводу ведуться в рамках відповідних правил і механізмів. Будь-яка реакція, її тональність і етапність, найбільш прийнятні механізми і форма подачі мають бути ретельно проаналізовані. До прикладу, існує практика виклику посла до МЗС для висловлення певних претензій щодо тих чи інших дій дипломатичного представника. Проте починати одразу із заяви чи публічного повідомлення, яке, до речі, не містить жодного посилання на конкретного представника МЗС, а отже, сприймається як позиція міністерства та, очевидно, міністра, не сприятиме просуванню України на шляху до укладення угоди про асоціацію. Така, на мій погляд, не виважена реакція була викликана насамперед суб’єктивними чинниками, скоріше як бажання вислужитися перед президентом України», — зазначає пан Чалий. Водночас, як зазначає фахівець, МЗС досить активно інформаційно реагує і на заяви з боку представників Росії. Зокрема, абсолютно доречною, за словами Чалого, була реакція міністра Грищенка на образливі щодо України заяви російського посадовця пана Оніщенка. «Тобто говорити про незбалансованість у роботі МЗС щодо європейських та російських представників не можна», — вважає дослідник. «У будь-якому випадку, на мій погляд, форма, зміст та механізм подачі заяви МЗС не сприятимуть тим цілям і пріоритетам, які сьогодні ключові для України, зокрема і для президента Віктора Януковича, — це європейська інтеграція, необхідність подолати кризу довіри у стосунках з ЄС, яка зростає. Такі дії навпаки створюють проблеми для реалізації цього курсу. Таким чином, у даному випадку МЗС діє проти ідей і пріоритетів президента Януковича», — підсумував пан Чалий. http://razumkov.org.ua
Влада не має коштів на уже обіцяні соціальні виплати, але обіцяє ще Прес-служба президента Януковича, заявляє, що розмір мінімальних пенсій 2012 року має бути підвищений до рівня прожиткового мінімуму. А соціальні стандарти та зарплати бюджетників можуть зрости більше, ніж закладено в бюджеті. Віктор Янукович мріє про зростання національної економіки, главі держави ввижається й поступ начебто розпочатих реформ, — пише газета «Україна молода». Провідний експерт Центру Разумкова Павло Розенко зауважує: «Економіка України сьогодні перебуває у дуже важкому стані. Сподівання на кошти МВФ виявилися марними — Міжнародний валютний фонд, як відомо, не збирається далі продовжувати роботу з Україною і кредитувати соціально-економічну політику нашого уряду. Отже держава зараз не має коштів навіть на те, щоб покрити всі соціальні видатки, зафіксовані у бюджеті на 2012 рік. І очевидно, що немає ніяких додаткових коштів, щоб ці видатки збільшувати». Єдиний вихід для уряду, каже Павло Розенко, — запустити «друкарський верстат». Але це неодмінно спричинить інфляцію. «До чого це все призведе? Ми маємо досвід 2004 року, коли також у ручному режимі підвищували пенсії. До соціальних виплат додадуть 150–200 гривень. При цьому інфляція, яка вибухне внаслідок такого неконтрольованого підняття пенсій, через два-три місяці з кишень звичайних громадян „з’їсть” удвічі більшу суму, ніж виділив уряд. Тому всім громадянам треба усвідомлювати: отакі передвиборчі подачки від влади вдарять боляче не по ній, а насамперед по звичайних громадянах — після підвищень пенсій і зарплат одразу на всі товари та послуги зростуть ціни», — пояснює фахівець. Наміри та заяви влади, каже пан Розенко, також свідчать і про те, що тема проведення реформ, у тому числі й соціальних, відходить на другий план: «Ми вступили в рік виборчої кампанії. І всі непопулярні кроки, які влада мала б зробити протягом останніх років і не спромоглася, вона відкладає на потім. Але владі потрібно засвідчити результат реформ. І отаке підняття пенсій у ручному режимі демонструватиме суспільству: ось дивіться, ми провели пенсійну реформу — і ви бачите її результат. Але насправді це дуже оманлива картина. Адже якщо подивитися на цифри в державному бюджеті на 2012 рік, то можна переконатися: дефіцит бюджету Пенсійного фонду разом із державними дотаціями становить 58 мільярдів гривень. Це рівно стільки ж, як і було в 2011 році. Тобто жодного результату пенсійна реформа не дала. І коштів для підвищення пенсій в уряду немає. Уряд може забезпечити додаткову пенсійну виплату винятково за рахунок ще більшого зростання дефіциту бюджету Пенсійного фонду». http://razumkov.org.ua
Відповідь МЗС послу ЄС суперечить заявам Януковича про євроінтеграцію Відповідь Міністерства закордонних справ України на заяви посла ЄС Жозе Мануеля Пінту Тейшейри не сприятиме цілям і пріоритетам України, у тому числі і президента Віктора Януковича, щодо європейської інтеграції та подолання кризи довіри у стосунках з Євросоюзом. Про це в коментарі часопису Тиждень заявив заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий. «По-перше, треба зрозуміти, що така заява прозвучала у відповідь на оцінки діяльності саме президента Януковича, хоча подібні заяви представників ЄС щодо ситуації в Україні загалом не викликали подібної реакції МЗС. І раніше, і в цьому випадку пан Тейшейра, як представник Європейського Союзу, у своїх заявах зосереджувався на критеріях ЄС, які є зобов’язаннями України. Наприклад, дотримання принципів верховенства права — це не просто бажання, це зобов’язання України. Теж саме стосується і питання протидії корупції. А тому, на мій погляд, в даному випадку скоріш за все виникло бажання або можливо вказівка оперативно відреагувати на заяви на адресу Януковича. Хоча насправді у висловлюванні пана Тейшейри не було нічого нового. Крім цього, про це раніше говорило чимало українських чи іноземних політиків та експертів», — зауважив пан Чалий. «За дипломатичними звичаями, якщо виникають певні претензії до роботи чи висловлювань послів, то обговорення з цього приводу ведуться в рамках відповідних правил і механізмів. Будь-яка реакція, її тональність і етапність, найбільш прийнятні механізми і форма подачі мають бути ретельно проаналізовані. До прикладу, існує практика виклику посла до МЗС для висловлення певних претензій щодо тих чи інших дій дипломатичного представника. Проте починати одразу із заяви чи публічного повідомлення, яке, до речі, не містить жодного посилання на конкретного представника МЗС, а отже, сприймається як позиція міністерства та, очевидно, міністра, не сприятиме просуванню України на шляху до укладення угоди про асоціацію. Така, на мій погляд, не виважена реакція була викликана насамперед суб’єктивними чинниками, скоріше як бажання вислужитися перед президентом України», — зазначає пан Чалий. Водночас, як зазначає фахівець, МЗС досить активно інформаційно реагує і на заяви з боку представників Росії. Зокрема, абсолютно доречною, за словами Чалого, була реакція міністра Грищенка на образливі щодо України заяви російського посадовця пана Оніщенка. «Тобто говорити про незбалансованість у роботі МЗС щодо європейських та російських представників не можна», — вважає дослідник. «У будь-якому випадку, на мій погляд, форма, зміст та механізм подачі заяви МЗС не сприятимуть тим цілям і пріоритетам, які сьогодні ключові для України, зокрема і для президента Віктора Януковича, — це європейська інтеграція, необхідність подолати кризу довіри у стосунках з ЄС, яка зростає. Такі дії навпаки створюють проблеми для реалізації цього курсу. Таким чином, у даному випадку МЗС діє проти ідей і пріоритетів президента Януковича», — підсумував пан Чалий. http://razumkov.org.ua
Справжню вартість ГТС можна визначити лише після акціонування Нафтогаз почав оцінку газотранспортної системи України, оголошено й першу цифра можливої вартості ГТС, — пише журнал «Фокус». Провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко упевнений, що дійсна вартість ГТС — це та сума, за яку її зможуть або захочуть купити. А проведення будь-яких оцінок без продажу безглузде. «ГТС неможливо оцінити. Це усе примара. Товар коштує стільки, скільки за нього дають грошей. Можна оцінити і в 500 млрд. доларів, а купити можуть за зовсім іншу вартість. На сьогодні ГТС як і Нафтогаз коштують мало через слабке управління компанією. Компанія у збитках, боргах. Для того, щоб її продати, треба її очистити від збитків, реформувати повністю всю енергетичну галузь, потім провести відповідну процедуру розміщення акцій і тоді ринок дасть оцінку компанії. Але для цього потрібна серйозна робота, а можна піти по простому шляху — оцінити в 61 млрд. доларів, або іншу суму, але її все одно ніхто за такі гроші не купить», — зазначив фахівець. http://razumkov.org.ua
Новий споживчий кошик навмисно не відповідає структурі споживання Показник інфляції, яким пишається український уряд, чомусь не відповідає відчуттям громадян — каже провідний експерт Центру Разумкова Павло Розенко новинній службі Бі-бі-сі. Згідно з офіційною статистикою, 2011 року інфляція склала лише 4,6%. Проте кожен пересічний українець помічає, що за рік він набагато більше витрачає на харчі, ліки, транспорт та оплату квартири. Причина полягає у тому, що переглядаючи споживчий набір, на основі якого розраховується інфляція, уряд поступово виводить із нього дешевші товари і товари, що дійсно користуються попитом, і заміщує їх іншими, ціни на які зростають повільніше, — каже фахівець. Так, після останнього перегляду споживчого набору із нього прибрали дитяче харчування, згущене молоко, оцет, господарче мило та окуляри. Натомість у ньому з’явилися оливкова олія, мийні засоби, шафи-купе, підгузники та контактні лінзи. Крім того, і сама структура споживчого набору не відповідає українським реаліям — каже пан Розенко. «Структура споживчого набору не має суттєво відрізнятися від того, що звичайна людина споживає у своєму щоденному житті. А у нас після останніх змін, що їх вніс до базового набору Держкомстат, вперше продукти харчування склали менше 50% у структурі споживання. Але ми бачимо зовсім інші тенденції. 40% сімей в Україні кажуть, що їх доходів вистачає лише не придбання продуктів харчування. А ще 30–35% сімей кажуть, що їм вистачає на харчі та товари першої необхідності. Тобто, народ переважно має такі доходи, щоб купити лише харчі, а у офіційній інфляції все менше і менше враховуються саме ціни на харчові продукти. Від цього і виходить той розрив між офіційною статистикою і тим, що ми всі відчуваємо. Уряд звітує про фактично нульову інфляцію, а громадяни бачать, що майже кожен похід у магазин є все дорожчим і дорожчим», — каже Павло Розенко. http://razumkov.org.ua
Депутати відверто опираються боротьбі з корупцією Провладні депутати звернулися до Конституційного Суду України з заявою щодо неконституційності двох норм Закону «Про принципи запобігання та протидії корупції», що набув чинності 1 січня 2012 року. Зокрема, положення про декларування витрат чиновників та їхніх сімей, здійснені ними після 1 липня 2011 року. А також норма, яка забороняє чиновникам «входити до складу органу управління або наглядової ради підприємства або організації, що мають на меті отримання прибутку», — повідомляє мережеве видання «Ю-бі-ар». «Країни, які налаштовані на подолання корупції, в першу чергу, намагаються регулювати саме витрати чиновників. А українські депутати просять Конституційний суд заборонити декларувати витрати чиновників і їх сімей», — вважає провідний експерт політико-правових програм Центру Разумкова Костянтин Дикань. За його словами, в усіх демократичних країнах у рамках боротьби з корупцією інформація про зарплати чиновників і про їх офіційні прибутки і витрати, як правило, є відкритою. «Держслужбовець заповнює декларацію про доходи і про те, звідки ці доходи отримані. Якщо це доход від продажу акцій, то які це акції? Кому вони продавалися? Якщо це роялті, то роялті від чого? А то у нас в країні виходить так, що більшість комерційних підприємств є мало не збитковими, проте чиновники щороку декларують величезні дивіденди. Тому, наприклад, в Канаді, чиновник, який приходить на держслужбу, повинен позбавитися від акцій», — підкреслює фахівець. Також, за його словами на заході в деклараціях держслужбовців є графа про витрати, яка, по суті, є основною частиною фінансових звітів фізичних осіб. «Тому що коли чиновник дозволяє собі купувати багато дорогих речей, вартість яких не покривають його доходи, це відразу стає помітним. І ця інформація через ЗМІ стає надбанням громадськості. Тому усі країни, які налаштовані на подолання корупції, в першу чергу, намагаються регулювати саме витрати. А у нас зараз йде дискусія навколо подання до Конституційного суду народних депутатів про те, щоб два абзаци відносно витрат чиновником в новітньому законі про протидію корупції визнати неконституційним», — відмічає Костянтин Дикань. http://razumkov.org.ua
Для збільшення народжуваності слід створювати умови, а не покарання Уряд хоче долати демографічні проблеми України шляхом запровадження податку на бездітність, — пише газета «Львівська пошта». За словами директора соціальних програм Центру Разумкова Людмили Шангіної, ключовий підхід для вирішення демографічної проблеми один — створити належні умови життя. «Немає таких заходів, які були б спрямовані винятково на те, аби люди народжували — це їхня особиста справа. Заходи мають бути спрямовані на облаштування життя людей: адекватну оплату праці, аби людина за рахунок своєї праці могла гідно утримувати сім’ю, на доступність житла, якісного медичного обслуговування, якісної освіти. Тоді українці хотітимуть мати дітей, адже будуть здатні забезпечити їм людське життя», — упевнена дослідниця. За її словами пропонований законопроект також порушує право на приватне життя та ще й закон «Про захист персональних даних». Адже якщо людина не може мати дітей і не хоче сплачувати податок на бездітність, вона буде змушена надавати чиновнику відповідний документ. http://razumkov.org.ua
Для зменшення корупції чиновникам слід заборонити займатися іншою діяльністю В Україні навіть дозволені для державних службовців види діяльність можуть бути основою для корупції. Тому було б краще обмежити навіть цю діяльність. Про це в коментарі телеканалу «Ю-бі-ар» заявив провідний експерт політико-правових програм Центру Разумкова Костянтин Дикань. За його словами, в усіх демократичних країнах є обмеження на діяльність держслужбовців. «Державну службу можна поєднувати з обмеженими видами діяльності. В Україні теж є закон про державну службу, який дозволяє чиновникові вести медичну практику, займатися журналістською і викладацькою діяльністю. І з теоретичної точки зору, це правильно», — зазначив дослідник. Проте, на думку фахівця, для подолання корупції в Україні, було б краще обмежити навіть ці три види діяльності. «Тому що у нас в країні дехто, навіть будучи прем’єр-міністром, примудрявся отримувати державні премії за ведення наукової діяльності. В той же час, як маса наших гідних докторів науки, які щодня займаються професійною науковою діяльністю, не можуть отримати державною премію. Те ж торкається і журналістської діяльності. Хтось з чиновників видає книги і отримує величезні гонорари, хоча навіть не відомо, яким накладом вийшла ця книга», — говорить пан Дикань. Тому, на його думку, навіть ці три види дозволеної для державних службовців діяльності можуть бути ґрунтом для корупційних діянь. http://razumkov.org.ua
Україна у лютому не споживала більше газу, ніж дозволено угодами Голова правління Газпрому Алєксєй Міллєр показово доповів президентові РФ про те, що Україна нібито несанкціоновано відбирає газ, а Нафтогаз у відповідь надіслав листа до Москви, в якому навів докази недопостачання російського газу українською газотранспортною мережею, — повідомляє газета «Голос України». Директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко повідомив журналістів, що «в окремі дні лютого Україна дійсно відбирала більше середнього, однак це відбувалося в рамках угоди. Добові обсяги відбирання угодою не обумовлені. Є лише обмеження по кварталу: відповідно до угоди, в першому кварталі Україна може відібрати 16,2 млрд. куб. м газу, що відповідає річному обсягу в 64,8 млрд. куб. м», — стверджує знавець. http://razumkov.org.ua
Переведення годинника не допомагає суттєво заощадити електроенергію У зв’язку з проведенням Євро-2012 уряд пропонує востаннє 2012 року перейти на літній час, а восени скасувати його дію і більше не переводити стрілки годинника, — повідомляє новинна служба ТСН. Директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин вважає надуманими розмови про економічний ефект від часового питання. «Суттєво заощадити електроенергію це не допомагає — просто витрати домогосподарств переносяться на підприємства, або навпаки. Якби дійсно прагнули економити електроенергію, краще було б, наприклад, початок робочого дня в різних компаніях дещо розвести в часі. Адже всі приїжджають на роботу о 9 годині, вмикають освітлення, комп’ютери тощо. Це — пікові навантаження, а всі неприємності в мережах відбуваються саме під час них», — зауважує пан Юрчишин. http://razumkov.org.ua
Україна має відокремити економіку від політики у відносинах з Росією Для того, щоб надалі не програти з багатьох важливих для України питань, українська влада зобов’язана відокремити економіку від політики у відносинах з Росією. Таку думку висловив заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий у коментарі коментарі новинній службі «Голос Ю-ей». За його словами, найголовніше для України — уникати переплетення різних питань, тобто відокремити економіку від політики. «Слабкий в такому випадку завжди програє», — зазначив фахівець. Пан Чалий підкреслив, що на сьогодні зрозуміло, що після виборів буде досягнуто рішення цілого пакету двосторонніх питань, які стосуватимуться розділення морського простору. «Як уже було заявлено, Україна може відійти від позицій, які утримувала протягом багатьох років. Це стосується управління Керченським каналом, яке, скоріш за все, буде загальним. Це стосується навіть кордону, адже невідомо, чи пройде межа тією чіткою лінією, яка була ще за часів Радянського союзу на всіх військових картах», — зазначив фахівець. Він також підкреслив, що після російських виборів, знову виникне питання про розробку Чорноморського шельфу. «Все це поєднано в комплекс поступок і компромісів, але, запевняю вас, коли це поєднується в такий комплекс, рано чи пізно настає програш. На жаль, наша влада не хоче до цього правилу прислухатися», — зазначив дослідник. http://razumkov.org.ua
МФВ дає позики під дії, а не обіцянки дій Міжнародний валютний фонд вимагає від України не тільки підвищення тарифів для населення. Угода з Україною передбачає «максимальне виконання взятих країною на себе зобов’язань. Причому, у комплексі, а не висмикуючи якесь одне». Про це в коментарі часопису «Тиждень» заявив директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин. «Те, що люблять нам розповідати про те, що в угоді з Україною, мовляв, записано, що МВФ вимагає підвищення тарифів. Нічого подібного», — сказав пан Юрчишин. За його словами, перелік вимог до України в документі записаний через кому, без пріоритетності якогось із них. Оскільки МВФ наполягає на виконанні комплексних заходів, а не якогось одного. «Ніхто не говорить про 100-% виконання, і МВФ не дає гроші під 100% виконання. МВФ дає кредит під прогрес, під те, що країни демонструють спроможність до виконання взятих на себе зобов’язань. Якби ми підвищили тарифи на 10%, то це вже був би крок на зустріч. Якби ми вжили заходів для стабілізації бюджету, в т.ч. зменшення чи раціоналізації видаткової частини — це вже був би прогрес. Якби ми взяли на себе зобов’язання, що ми з Нафтогазом розбираємося, а не продовжуємо якимось чином вести безплідні переговори про зниження тарифів, що абсолютно беззмістовно, не роблячи нічого для енергозбереження — був би прогрес», — сказав він. «Це не є аргумент, що якщо ніхто не виконує, то і Україна має право не виконувати. Навпаки. Всі країни намагаються максимально просунутися у співпраці з МВФ тому, що це є символічний індикатор того, що відбувається з країною, з її авторитетом на міжнародній арені і значним чином визначає ставлення приватних інвесторів до самої країни», — додав економіст. За словами Василя Юрчишина, Україні слід поквапитися з отриманням кредиту від МВФ, оскільки з практики діяльності організації випливає, що вон припиняють надавати кредити країнам за 6 місяців до виборів. http://razumkov.org.ua
Пророкування повторення «грецького сценарію» в Україні безпідставні Український уряд оголосив про майбутню реформу системи соціальної допомоги, маючи намір усунути диспропорції у становищі багатих і бідних громадян, що дозволить знизити рівень протестних настроїв, які у будь-який момент можуть перерости у бунт. Напередодні новинна служба Блумберґ застерегла, що ситуація в Україні нагадує грецький сценарій, — повідомляє «Независимая газета». Директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин погодився, що українська влада досі намагалася вирішувати економічні проблеми держави за рахунок населення, не розвиваючи економіку, а роблячи ставку на збільшення фіскального тиску. Але на соціальній складовій яка-небудь подібність з грецького сценарію закінчується, вважає він. «Криза в Греції викликана тим, що зовнішній борг значно перевищує 100% ВВП — країна нарощувала зовнішні запозичення, не особливо піклуючись про майбутнє. В Україні співвідношення державного і гарантованого державою боргу до ВВП не перевищує 40%, при цьому запаси Нацбанку складають близько 31 млрд. доларів. Та й будова економіки у нас істотно відрізняється. В Україні ситуація контрольована, і про загрозу дефолту говорити безпідставно». Він підтвердив, що на 2012 і 2013 роки доводяться пікові зовнішні виплати, але відмітив, що досі розрахунки з кредиторами проводилися успішно і за розкладом. Фахівець вважає, що справа не обмежується кредитними або інвестиційними ресурсами. Він вважає однією з головних проблем для країни негативне сальдо зовнішньої торгівлі, що визначається, зокрема, торговими війнами з членами Митного союзу і високими цінами на російський газ. «У структурі імпорту з країн СНД мінеральних ресурсів припадає на частку 68%. Високі ціни на газ і нафту істотно впливають на зовнішньоторговельний баланс», — сказав він. Дослідник зазначив, що партнери по СНД поводяться по відношенню до України недружньо: «Можна припустити, що безпідставні прогнози про грецький сценарій для України — цей політичний тиск з метою змусити країну вступити в Митний союз. Адже якщо ми дійсно партнери, то нумо перепишемо явно несправедливу газову угоду, припинімо торгові війни, усуньмо перешкоди. Але чисто економічні рішення обставляються прапорцями політичних умов і вимог». http://razumkov.org.ua
Про енергозбереження говорять, але нічого не роблять, ще з часів Кучми Заяви вищого керівництва країни про те, що в нинішньому році Україна понизить об’єми закупівель російського газу до 27 мільярдів кубометрів, не відповідають дійсності, — повідомляє мережеве видання «Главком». Провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко зазначив, що «коли говорять про закупівлю 27 мільярдів кубометрів, варто розуміти, що така кількість газу була закуплена в кризовому 2009 році. 2011 року Україна закупила близько 40 мільярдів кубометрів газу. І тут дива не буде», — вважає він. «Без зміни моделі економіки, без енергетичного аудиту усього виробництва ці слова так і залишаться словами. Янукович — не перший, хто переймається енергозбереженням. Ще в 1998 році Кучма заявляв про цю проблему. Ця тема залишалася для Кучми впродовж декількох років однієї з головних тем. Але нічого зроблено тоді теж не було», — підкреслив пан Омельченко. http://razumkov.org.ua
Пророкування повторення «грецького сценарію» в Україні безпідставні Український уряд оголосив про майбутню реформу системи соціальної допомоги, маючи намір усунути диспропорції у становищі багатих і бідних громадян, що дозволить знизити рівень протестних настроїв, які у будь-який момент можуть перерости у бунт. Напередодні новинна служба Блумберґ застерегла, що ситуація в Україні нагадує грецький сценарій, — повідомляє «Независимая газета». Директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин погодився, що українська влада досі намагалася вирішувати економічні проблеми держави за рахунок населення, не розвиваючи економіку, а роблячи ставку на збільшення фіскального тиску. Але на соціальній складовій яка-небудь подібність з грецького сценарію закінчується, вважає він. «Криза в Греції викликана тим, що зовнішній борг значно перевищує 100% ВВП — країна нарощувала зовнішні запозичення, не особливо піклуючись про майбутнє. В Україні співвідношення державного і гарантованого державою боргу до ВВП не перевищує 40%, при цьому запаси Нацбанку складають близько 31 млрд. доларів. Та й будова економіки у нас істотно відрізняється. В Україні ситуація контрольована, і про загрозу дефолту говорити безпідставно». Він підтвердив, що на 2012 і 2013 роки доводяться пікові зовнішні виплати, але відмітив, що досі розрахунки з кредиторами проводилися успішно і за розкладом. Фахівець вважає, що справа не обмежується кредитними або інвестиційними ресурсами. Він вважає однією з головних проблем для країни негативне сальдо зовнішньої торгівлі, що визначається, зокрема, торговими війнами з членами Митного союзу і високими цінами на російський газ. «У структурі імпорту з країн СНД мінеральних ресурсів припадає на частку 68%. Високі ціни на газ і нафту істотно впливають на зовнішньоторговельний баланс», — сказав він. Дослідник зазначив, що партнери по СНД поводяться по відношенню до України недружньо: «Можна припустити, що безпідставні прогнози про грецький сценарій для України — цей політичний тиск з метою змусити країну вступити в Митний союз. Адже якщо ми дійсно партнери, то нумо перепишемо явно несправедливу газову угоду, припинімо торгові війни, усуньмо перешкоди. Але чисто економічні рішення обставляються прапорцями політичних умов і вимог». http://razumkov.org.ua
Для оплати передвиборчих обіцянок у влади немає інших джерел, крім емісії Наміри Януковича втілити обіцянки високих пенсій, дешевого житла і повернення внесків із радянських ощадкас уряд оцінив щонайменше у 16 мільярдів гривень, які буде непросто знайти у збіднілій скарбниці на тлі дорожнечі російського газу і відмови у грошовій підтримці з боку МВФ. Існують побоювання, що для виконання передвиборчих обіцянок влада увімкне друкарський верстат, що розжене ціни, — передає повідомляє новинна служба «Ройтерс». Провідний експерт Центру Разумкова Павло Розенко вважає, що додатковий випуск гривні стане головним джерелом оплати передвиборних обіцянок президента. «Окрім грошей, які доведеться друкувати, щоб забезпечити обіцянки, інших джерел у уряду сьогодні немає», — сказав він. «Економічні результати за перші два місяці не показують позитивних зрушень. В уряді не вистачає коштів навіть для того, щоб профінансувати зобов’язання, які вже зафіксовані у бюджеті, а що говорити про збільшення соціальних витрат», — сказав пан Розенко. Він назвав обіцянки президента передвиборчим популізмом. «За два роки діяльності влада не виконала жодного з соціальних зобов’язань, які вони брали на себе в 2009–2010 роках», — сказав пан Розенко. http://razumkov.org.ua
В Україні триває дискримінація жінок на ринку праці Головна причина проблем жінок в Україні полягає в тому, що усі закони для них ухвалюють чоловіки. Про це мережевому виданню «Главред» заявив провідний експерт Центру Разумкова Павло Розенко. За словами знавця, все зміниться, коли жінки підуть у владу і самі вирішуватимуть, що для них краще. «Якщо брати так звану повсякденну політику відносно жінок, то все не так весело, як у вітальних промовах. Безумовно, усе суспільство в цілому живе не так, як хотілося б. Соціальні стандарти, як для жінок, так і для чоловіків сьогодні досить низькі», — зазначив фахівець. «Але в цих умовах жінка відчуває на собі подвійне навантаження з точки зору як своєї зайнятості і якості роботи, так і з точки зору певних деформацій в системі оплати праці. Можна сказати, що становище на ринку праці в цілому для жінок дуже тяжке, особливо це стосується працівниць у віці 45 років і старших, їм знайти якісну роботу практично неможливо», — підкреслив Павло Розенко. «Якщо говорити про пенсійну реформу, то власне на це питання — чи є у жінки адекватна робота — відповідь пенсійна реформа не дала. Вона підвищила вік виходу жінок на пенсію, але водночас не вказала, де і чим забезпечити ці 5 років додаткової роботи», — заявив дослідник. «За даними Міжнародної організації праці, середній розмір заробітної плати жінок в деяких областях України приблизно на 30% нижче, ніж у чоловіків. Як наслідок цього ми маємо ситуацію з рівнем соціальних стандартів, оскільки і пенсія у жінок виходить на 30% нижче, ніж у чоловіків», — сказав пан Розенко. «І пов’язано це не з тим, що у жінок до недавніх пір був на 5 років нижче пенсійний вік, а з тим, що у нас для жінок занадто вузький ринок праці і низький розмір оплати», — підсумував дослідник. http://razumkov.org.ua
Не маючи стратегії розвитку, військо лише проїдає гроші на щоденну діяльність Президент України Віктор Янукович не підписав Стратегію національної безпеки та Військову доктрину України, що попередньо були ухвалені Кабінетом Міністрів України, — повідомляє новинна служба Бі-бі-сі. «На Україну чекає нова хвиля тиску після приходу на президентську посаду в Росії Владіміра Путіна. Було б логічно, якби Україна хоча б формально затвердила основні стратегічні документи, які б демонстрували світовій спільноті і тій же Росії, як Україна має намір захищати свої національні інтереси. Зараз Україна живе без стратегії у сфері безпеки. Тобто, військо витрачає бюджет на щоденну діяльність, а не на рух у чітко визначеному стратегічному напрямі розвитку», — говорить співдиректор програм зовнішньої політики і міжнародної безпеки Центру Разумкова Олексій Мельник. «Зараз Верховна рада може переглядати закони за помахом руки пана Чечетова хоч тричі на день. Але ж насправді все набагато складніше. Не достатньо просто внести зміни до законодавства. Навіть якщо уявити, що Віктор Янукович вирішить йти у НАТО, це ж нічого не змінить. Ми вже маємо приклад ЄС. Проблема не лише у законодавстві, а у цінностях і довірі», — сказав дослідник. http://razumkov.org.ua
Міжнародна політика України страждає через фобії можновладців Дії української влади завели державу в глухий кут у справі євроінтеграції. Про це йдеться у статті урядовців ЄС «Сповзання України», опублікованій в авторитетній газеті «Нью-Йорк таймс» до п’ятої річниці початку переговорів Брюсселя і Києва щодо Угоди про асоціацію. На прохання газети «Львівська пошта» поточні відносини України з ЄС прокоментував заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий. Якщо ви запитуєте про міжнародну ізоляцію, то, мабуть, вже є такі настрої у суспільстві, і я підтверджую, що вони є навіть у наших партнерів, які спостерігають за Україною. Якщо два роки тому мені б сказали, що в Україні можлива така ситуація, я б не повірив. Але «майстерність» у внутрішній політиці призвела до того, що ми дійсно сьогодні опинилися у дуже незручному становищі з погляду погіршення ставлення до країни, з погляду кризи довіри керівництва країни з боку ЄС і похолодання відносин з Російською Федерацією де-факто — хоча це звучить як дружба, але ситуація складна. Сьогодні мова не йде про міжнародну ізоляцію, але те, що теперішня лінія влади як всередині країни, так і закордоном не є ефективною, очевидно. Рішення є, і вікно можливостей щодо ЄС залишається. Хоча недовіра до керівництва України зростає. Це питання тиску на політичних опонентів через правоохоронну систему. Сьогодні це прямим текстом називається політичними в’язнями. Передусім мова йде про несправедливі суди над Юлією Тимошенко та Юрієм Луценком. З боку Росії інші питання. Росія, отримавши компроміси і кроки на зустріч з боку нової української влади, сьогодні вирішила забрати все. І напівкроки вже нікого не влаштовують. Вийти з цієї непростої ситуації можливо, лише повернувшись на нормальні рейки керування державою, як усередині, так і формування збалансованої, але самостійної зовнішньої політики. Якщо допустити лідерів опозиції, зокрема й тих, хто перебуває за ґратами, до виборів, то це кардинально змінить ситуацію, і ми ще 2012 року матимемо можливість підписати Угоду про асоціацію з Євросоюзом. На шальки терезів покладено майбутнє країни і персональні фобії, помста, особисті інтереси певних осіб. http://razumkov.org.ua