Парламент пов’язав Євроінтеграцію України з допуском Тимошенко до виборів «Нова резолюція Європарламенту*— найжорсткіша з тих, що були за останні роки. В ній чітко вказується, що якщо влада не вирішить питання допуску на вибори Юлії Тимошенко, Юрія Луценка та інших опозиціонерів, а також не відмовиться від вибіркового застосування правосуддя, Україна ніколи не стане членом Євросоюзу»,*— про це в коментарі новинній службі «Лігабізнесінформ» заявив заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий, коментуючи ухвалену Європарламентом резолюцію по Україні. За його словами, керівництво України досить близько підійшло до кризи довіри з Євросоюзом. «Якщо позиція Януковича не зміниться, то криза між Києвом і Брюсселем настане починаючи з наступного року»,*— передбачив знавець. Він зазначив, що нова влада показала «дивовижний результат того, як можна за короткий проміжок часу добитися такої різкої зміни ставлення до України у світі та ЄС». «Колись найуспішніша країна Східного партнерства, найперспективніша країна на шляху євроінтеграції буквально за кілька місяців стала аутсайдером»,*— наголосив знавець. «Це антирекорд, який рикошетом*б’є не тільки по бізнесу, а й по простих громадянах, які виїжджають за кордон»,*— сказав Валерій Чалий. http://razumkov.org.ua
Ех, Зоя, машина ти безтолкова... Ти навіть не можеш здогадатися, що Чивокуня рахує, як араби пишуть...
Європарламент дає оцінку українській ситуації Оцінками щодо загострення відносин між Україною і Євросоюзом в ефірі Радіо Свобода поділився Валерій Чалий, заступник генерального директора Центру Разумкова. http://razumkov.org.ua
Парламент ЄС пов’язав євроінтеграцію України з допуском Тимошенко до виборів «Нова резолюція Європарламенту*— найжорсткіша з тих, що були за останні роки. В ній чітко вказується, що якщо влада не вирішить питання допуску на вибори Юлії Тимошенко, Юрія Луценка та інших опозиціонерів, а також не відмовиться від вибіркового застосування правосуддя, Україна ніколи не стане членом Євросоюзу»,*— про це в коментарі новинній службі «Лігабізнесінформ» заявив заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий, коментуючи ухвалену Європарламентом резолюцію по Україні. За його словами, керівництво України досить близько підійшло до кризи довіри з Євросоюзом. «Якщо позиція Януковича не зміниться, то криза між Києвом і Брюсселем настане починаючи з наступного року»,*— передбачив знавець. Він зазначив, що нова влада показала «дивовижний результат того, як можна за короткий проміжок часу добитися такої різкої зміни ставлення до України у світі та ЄС». «Колись найуспішніша країна Східного партнерства, найперспективніша країна на шляху євроінтеграції буквально за кілька місяців стала аутсайдером»,*— наголосив знавець. «Це антирекорд, який рикошетом*б’є не тільки по бізнесу, а й по простих громадянах, які виїжджають за кордон»,*— сказав Валерій Чалий. http://razumkov.org.ua
За останні півтора роки Україна стала менш самостійною у зовнішній політиці Україна значно зменшила свої амбіції щодо регіонального лідерства. Про це новинній службі «Лігабізнесінформ» заявив заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий, коментуючи зовнішню політику офіційного Києва. «Ситуація у зовнішній політиці за останні півтора роки суттєво погіршилася. Крім очевидних прорахунків, Україна значно зменшила свої амбіції щодо регіонального лідерства, ідею чого обговорювали вже давно»,*— підкреслив Валерій Чалий. За його словами, свою зовнішню політику Київ проводить виходячи з рішень, які приймаються в інших державах, а не ґрунтуючись на власних ініціативах. Ще одним великим мінусом, на думку експерта, стало те, що українська дипломатія бере активну участь у внутрішніх політичних чварах. «З’явилася згубна практика давати коментарі діяльності попередніх урядів. Від цього варто відмовитися»,*— зазначив Валерій Чалий. http://razumkov.org.ua
Янукович думає, що має роки на виконання вимог ЄС, насправді — півтора місяці 27*жовтня 2011*року Європарламент ухвалив резолюцію щодо України. І хоча влада називає її перемогою нашої країни, в документі висунуті серйозні умови, від виконання яких залежить євроінтеграція України,*— пише часопис «Фокус». Заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий впевнений, що у президента для ухвалення рішення є не так багато часу. «Віктор Янукович вже сказав, що буде намагатися відреагувати на зауваження ЄС. Але він не уявляє часовий відрізок, необхідний для цього». «На думку президента, треба змінювати судову систему, кримінальне законодавство і так далі. Він думає, що можна це робити місяці і роки, а насправді цей часовий відрізок*— півтора місяці, тобто до саміту Україна-ЄС у грудні 2011*року»,*— запевнив експерт. Інакше, процес інтеграції України в ЄС буде законсервований, підкреслив Валерій Чалий. http://razumkov.org.ua
Оновлення Чорноморського флоту Росії стримуватиметься браком грошей На думку директора військових програм Центру Разумкова Миколи Сунгуровського, технічне оновлення Чорноморського флоту РФ у Криму в найближчі роки далеке від реальності,*— повідомляє новинна служба «Інтерфакс». Микола Сунгуровський вважає, що РФ не готова активно просувати це питання найближчим часом, в першу чергу, внаслідок стримуючого фінансового фактору. «Якщо мова йде про модернізацію Чорноморського флоту через заміну на нові кораблі і озброєння, а не про переведення на ЧФ кораблів інших флотів, то навіть якщо зусиллями „флотського лобі” ця програма і буде прийнята, вона буде провалена»,*— сказав*він. Разом з тим, зазначив знавець, сьогодні РФ активніше демонструє зацікавленість у посиленні своїх ВМС у Середземному морі: саме сюди йде стягування кораблів з інших флотів. «Але нічого нового, ніяких нових кораблів, поки немає»,*— підсумував Микола Сунгуровський. http://razumkov.org.ua
Попри обіцянки пільговикам, Кабмін отримає право заморожувати пільги Заспокоївши на словах афганців і чорнобильців, уряд і депутати вигадали нові хитрощі, що дозволяють надавати пільги в неповному обсязі. Зокрема, до другого читання скандального законопроекту «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» текст міститиме не менш небезпечні для пільговиків формулювання,*— повідомляє газета «Комментарии» з посиланням на часопис «Деловая столица». «У тексті документа вже немає посилання на окремі категорії пільговиків, для яких уряд може встановлювати розмір виплат. Замість цього Кабмін наділяється правом в ручному режимі регулювати взагалі всі види пільг. Про людське око буде прописана норма про те, що новопризначені соціальні виплати не можуть бути нижче сьогоднішніх. Але це означає, що вони, швидше за все, не будуть і вище»,*— заявив провідний експерт Центру Разумкова з соціальної політики Павло Розенко. http://razumkov.org.ua
Янукович має півтора місяці на виконання вимог ЄС, а не роки, як він думає 27*жовтня 2011*року Європарламент ухвалив резолюцію щодо України. І хоча влада називає її перемогою нашої країни, в документі висунуті серйозні умови, від виконання яких залежить євроінтеграція України,*— пише часопис «Фокус». Заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий впевнений, що у президента для ухвалення рішення є не так багато часу. «Віктор Янукович вже сказав, що буде намагатися відреагувати на зауваження ЄС. Але він не уявляє часовий відрізок, необхідний для цього». «На думку президента, треба змінювати судову систему, кримінальне законодавство і так далі. Він думає, що можна це робити місяці і роки, а насправді цей часовий відрізок*— півтора місяці, тобто до саміту Україна-ЄС у грудні 2011*року»,*— запевнив експерт. Інакше, процес інтеграції України в ЄС буде законсервований, підкреслив Валерій Чалий. http://razumkov.org.ua
Оплату газу за рахунок ОВДП можуть припинити тільки стратегічні реформи Кабінет Міністрів знову вирішив збільшити статутний фонд «Нафтогазу» за рахунок випуску облігацій державної позики. Не зважаючи на те, що*відмова від викупу рекапіталізаційних облігацій є однією з умов МВФ на шляху отримання Україною грошової допомоги, представники влади називають випуск облігацій вимушеним кроком і сподіваються на розуміння з боку МВФ,*— повідомляє «Радіо Свобода». Випуск облігацій державної позики як схема розрахунків за російський газ використовується не перший рік, зазначив провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Сергій Дяченко. І щоб змінити цю ситуацію, потрібно провести низку реформ. «Ці розрахунки здійснюються за рахунок державного бюджету. Це тактична ситуація. Вона призводить до нарощування внутрішнього боргу. А фундаментальне вирішення проблеми у реформуванні ринків: ринку тепла та газу, а також компанії „Нафтогаз України”»,*— вважає знавець. http://razumkov.org.ua
Відкриті списки ускладнять вибори, але збільшать відповідальність депутатів Венеційська комісія не радить переходити на змішану систему парламентських виборів, оскільки вона є проблематичною, і Україна вже мала негативний досвід проведення виборів за нею, і рекомендує запровадити пропорційну систему з відкритими регіональними списками. На прохання мережевого видання «Главред» заступник генерального директора*— директор політико-правових програм Центру Разумкова Юрій Якименко дав коментар з приводу виборчої системи та порад Венеційської комісії. Доводи Венеційської комісії проти запровадження в Україні змішаної системи виборів полягають*у тому, що дана система створює преференції для певної політичної сили і стає для влади засобом досягнення політичних цілей. Як правило, Венеційська комісія не надає конкретні рекомендації, яка саме виборча система має бути в країні. Варіант запровадження системи із відкритими регіональними списками розглядався і у нас. До Верховної ради вносився відповідний законопроект. І з точки зору вдосконалення варіанту пропорційної системи, яка існує зараз, це було*б доцільно. Тоді виборці матимуть можливість впливати на конкретний порядок депутатів у виборчому списку і відповідно на склад депутатського корпусу. Таким чином, розширюються можливості для громадян у визначенні свого представництва в парламенті. Застосування регіональних списків було*б доцільним, тому що вони відображали*б інтереси громадян кожного регіону, області. І це дозволило*б уникнути ситуації, яка склалася зараз: більшість депутатів у Верховній Раді представляють Київ, а не регіони, при цьому деякі регіони взагалі не представлені в парламенті. Але слід враховувати, що така система була*б складною для процесу проведення виборів, підрахунку голосів і встановлення результатів виборів. Оскільки система складна, потрібно було*б навчати членів виборчих комісій усіх рівнів, як цю систему застосовувати. А для цього потрібен тривалий підготовчий період. До виборів залишився рік. Тому сумніваюся, що вистачить часу для запровадження настільки складної системи, передусім*— технічно. Тим більше, якщо враховувати наш сучасний політичний контекст. Тому, я думаю, що до цієї рекомендації не дослухаються з різних причин. Сьогодні найбільш реальні два шляхи: зберегти існуючу виборчу систему і проводити вибори за нинішнім виборчим законом, вже апробованим і знайомим членам комісії, або прийняти закон, внесений депутатами від провладних фракцій. Проте до цього законопроекту є чимало зауважень у Венеційської комісії та Головного науково-експертного управління Верховної ради. Деякі з них збігаються. Тому, можливо, спробують змінити цей виборчий закон, аби уникнути механізмів викривлення волевиявлення, які були у виборчому законі про місцеві вибори. Це дві найбільш реальні можливості на даний момент. http://razumkov.org.ua
Чергові протести — адекватна відповідь на непрофесійну соціальну політику уряду 1*листопада 2011*року біля стін Верховної ради вдруге відбулися протести «чорнобильських» та інших ветеранських організацій, які виступають проти ухвалення законопроекту № 9127,*яким буде переглянуто соціальні гарантії пільговикам. Провідний експерт Центру Разумкова Павло Розенко вважає, що реакція, яку демонструє суспільство останні півтора роки у відповідь на непрофесійну політику уряду, є адекватною,*— повідомляє мережеве видання «Голос Ю-ей». Знавець нагадав, що законопроект №9127*є не першою антисоціальною ініціативою чинної влади. «Перед цим була пенсійна реформа, яку так само, без урахування точки зору суспільства уряд „протягнув” через Верховну раду України, коли не сприймалися аргументи ні вчених, ні експертів, ні представників громадськості. Тому зрозуміло, що „чорнобильці” сьогодні бояться, що таким*же чином, „через коліно”, протягнуть закон №9127»,*— додав він. При цьому Павло Розенко підкреслив, що, за останніми соціологічними дослідженнями, більше 60%*громадян України не підтримують нинішній курс держави. http://razumkov.org.ua
Протестні настрої зростатимуть, якщо влада й далі не зважатиме на людей Протестні настрої серед українців зараз доволі високі, а можуть стати ще вищими. І основна причина*— це, насамперед, економічні питання. Таку думку в коментарі «Західній інформаційній корпорації» висловив директор соціологічної служби Центру Разумкова Андрій Биченко. Експерт зазначив, що попри всі оптимістичні заяви уряду, насправді важко сказати, що економічна ситуація покращується, принаймні, на рівні добробуту громадян. І це, звичайно, може призвести до ще більшого зростання протестних настроїв. «Але чи виллються ці настрої в реальні протести*— сказати наперед неможливо, оскільки все залежить від дуже багатьох факторів. Хоча, як ми бачимо з подій останніх кількох місяців, у реальні акції з досить агресивним ходом протестні настрої зараз переростають швидше, ніж це було, скажімо, кілька років тому»,*— вважає Андрій Биченко. Водночас він переконаний, що політичні партії зараз мають доволі невеликий вплив на ці процеси, оскільки в суспільстві існує високий рівень недовіри до всіх політиків*— не залежно від того, у владі вони чи в опозиції. «Мені здається, що тут найбільше впливає яскраво виражене намагання нинішнього уряду розв’язувати економічні проблеми, які існують в державі, за рахунок населення і малого бізнесу, в той*же час роблячи сприятливі умови для великого бізнесу, який пов’язаний з владою. Люди це помічають. Тому, з одного боку, виникає недовіра до політиків, оскільки всі бачать, що влада значною мірою зрослася з бізнесом. А з іншого боку, зростає радикалізм у протестних діях, тому що люди все більше розуміють, що крім них самих, їх ніхто не захистить і що влада це буде робити в останню чергу»,*— зазначив експерт. http://razumkov.org.ua
Україна й Туреччина зацікавлені в створенні зони вільної торгівлі Наприкінці жовтня 2011*року віце-прем’єр Сергій Тігіпко заявив, що Україна веде переговори зі створення зони вільної торгівлі (ЗВТ) з Туреччиною. Але відразу уточнив, що «діалог буде нелегким» і доведеться робити цілий ряд винятків із спрощеного торгового режиму,*— пише мережеве видання «Укррудпром». В цілому, по ЗВТ на нас чекає непростий переговорний процес, в ході якого кожна сторона буде активно відстоювати свої інтереси, вважає заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий. Наприклад, Київ намагатиметься захистити внутрішній ринок від напливу турецької побутової техніки, якої і так все більше в країні. «Разом з тим, і Україна, і Туреччина реально зацікавлені в створенні ЗВТ,*— продовжив експерт.*— У торгівлі між двома країнами*— величезний потенціал, вона може зрости в рази. Це стосується і споживчих товарів, і промислових виробів. Але поки що захисні заходи, спрямовані проти вітчизняного металу, збережуться і навіть можуть посилитися. Будуть в рамках ЗВТ й інші винятки*— принаймні, на першому етапі». Експерт вважає, що переговори можуть зайняти два-три роки. При цьому ЗВТ з Туреччиною цілком може існувати одночасно з ЗВТ в рамках СНД і Євросоюзу. «Країна взагалі може бути оточена зонами вільної торгівлі з усіма сусідами, і це*— нормально. Це перший рівень економічної інтеграції, і багато країн світу входять одночасно в різні ЗВТ»,*— наголосив знавець. http://razumkov.org.ua
Щоб розраховуватися за газ рублями Україні доведеться спершу купувати їх у Росії На прохання мережевого видання «Мінфін» директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин прокоментував домовленість Нацбанку України, «Газпрому», Центрального банку і Міністерства фінансів Російської Федерації про перехід на рубль для розрахунків за*газ. Як на мене, Нацбанк України втрачає належний контроль над станом валютної політики в країні. На жаль, питання «рублеїзації» української економіки піднімається не вперше. Перехід на російські рублі для розрахунку мені видається дуже безперспективним і небажаним для української економіки. Це пов’язано з нестійкістю російської економіки, тому «чіплятися» за неї не варто. Рубль*— це нестійка валюта, якщо подивитися на динаміку за останні три-чотири місяці, то побачимо, що коливання рубля залежить від коливання цін на ту*ж саму нафту на міжнародних ринках. Якщо ми якимось чином прив’язуємося або орієнтуємося на рубль, то відразу*ж беремо на себе валютні ризики, пов’язані з ним. Це перший момент. Що стосується другого моменту, він пов’язаний з тим, що Україна має значний дефіцит у торгівлі з Росією. Якби у нас цих рублів було достатньо, то, можливо, був би якийсь сенс переходити в розрахунках на рублі. Але у нас їх немає, зате є великий дефіцит. Це означає, що для розрахунку ми будемо змушені збільшити боргову залежність від Росії. По-перше, як свідчить досвід, боргові позиції від Росії мають не стільки економічну, скільки політичну прив’язку. По-друге, російські борги будуть для нас дорожчі, ніж ті*ж самі, приміром, доларові, оскільки російські ставки набагато вищі. По суті, ми беремо на себе не тільки девальваційні ризики гривні і рубля, а й інфляційні ризики російської економіки. Тому ніякого виграшу я не бачу. Такими діями, маю на увазі ту*ж прив’язку до митного союзу, в який Росія хоче заманити Україну, посилення «рублеїзації» української економіки, нашу країну намагаються втягнути в російську орбіту. http://razumkov.org.ua
Ядерна чи світова війна малоймовірні, однак місцеві конфлікти загострюватимуться Дедалі частіше лунають передбачення можливого початку ядерної війни. Зокрема, міністр закордонних справ Ірану Алі Акбар Салехі заявив, що його країна «готова до війни» з Ізраїлем. Ця заява стала реакцією на проведене Ізраїлем 2*листопада 2011*року випробування балістичної ракети. Ізраїльські ЗМІ раніше висловили припущення, що прем’єр-міністр країни Біньямін Нетаньяху є активним прихильником і лобістом ідеї можливого нанесення запобіжного удару по ядерних об’єктах Ірану,*— пише мережеве видання «Экономические новости». «Ядерна війна*— чутлива тема, і її наслідки можуть бути непередбачуваними. Але нанесення ударів по ядерних об’єктах не є ядерною війною. Такі удари раніше здійснювались по сирійських об’єктах, коли були засвічені точки, зафіксовані поза рамками договору з МАГАТЕ і готові виробляти збагачений уран. Питання не в тому, чи буде ядерна відповідь Ірану на такі дії, а в тому, чи не може бути відповідь асиметричною*— із застосуванням брудних бомб, тероризму тощо»,*— вважає директор військових програм Центру Разумкова Микола Сунгуровський. Експерт зазначив, що Ізраїль ніколи не приховував свою рішучість щодо ядерної програми Ірану. Однак, так звана, «ядерна п’ятірка» (Великобританія, Китай, Росія, США і Франція) може стати на заваді такій ініціативі. «В рамках ядерної п’ятірки немає єдиної думки, що собою являє ядерна програма Ірану. І країни, тим більше Росія і Китай, не готові виробити узгоджені дії з управління даною програмою та її зупинки. Зараз важко оцінити, на що можуть піти США, Великобританія та Ізраїль. Необхідно почекати. Це може бути попереджувальний постріл, а подальший розвиток подій важко передбачити»,*— зазначив знавець. Микола Сунгуровський пояснив, що «темпи розробки ядерної програми, її масштаби і елементи таємності свідчать про немирний характер ядерної програми Ірану». Часто також виникають припущення про можливий швидкий початок Третьої світової війни. Здійснюються спроби визначити терміни її початку та головних нападників. Однак можливим способам ведення цієї війни не приділяється достатньо уваги. «Третя світова війна може вестися в різних формах, наприклад, в інформаційному просторі. І вона ведеться вже зараз. Навряд чи буде світова війна, але локальні зіткнення можливі. У першу чергу, в Африці, Середній і Південній Азії. У Європі навряд чи будуть конфлікти. У лідерів ЄС поки вистачає політичної волі, щоб попередити всі негативні тенденції. На континенті, який пережив Другу світову війну, травматична пам’ять зберігається надовго, вона вже на генетичному рівні. Хоча інформаційні кампанії притлумлюють цю пам’ять. Вже зараз відроджуються нацистські рухи. Але на політичному рівні така пам’ять існує, і є воля, щоб запобігти цій загрозі спільними силами»,*— переконаний експерт. Найбільш небезпечним для України потенційним агресором може стати Росія. «Росія*— один з основних суб’єктів геополітики і не може бути відсторонений від таких процесів. У світовій війні будь-яка країна є потенційним учасником. Тим більше Росія, в силу свого потенціалу, не може залишитись осторонь. З боку Росії вже існує агресія, тільки вона здійснюється іншими методами. Це умовно економічна та інформаційна агресія. Бути силовим агресором щодо сильних суб’єктів у неї не вистачає власної могутності. Збройні сили Росії перебувають не в тому стані, в якому прийнято їх сприймати»,*— підсумував Микола Сунгуровський. http://razumkov.org.ua
Перехід на рублі в розрахунках з Росією — крок у бік митного союзу Договір між Нацбанком України і Мінфіном Росії, Центральним банком Росії та «Газпромом» є суттєвим кроком на шляху до переведення зовнішньоторговельного обороту з РФ в рублі, а він в України розбалансований. Таку думку в коментарі новинній службі «Ріджіо ньюз» висловив провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Сергій Дяченко. «Нічого хорошого в цьому немає. З точки зору зовнішньоторговельних відносин*— це суттєвий крок на шляху переведення всіх зовнішньоекономічних операцій з Росією в рублі. Бо рублі для розрахунків десь треба брати. Виходить, що Україна повинна або переводити адекватний обсяг торгівлі з РФ у рублі, або позичати рублі»,*— заявив експерт. «Якщо*ж перевести весь зовнішньоторговельний оборот з РФ у рублі, його доведеться якимось чином урівноважувати*— або за рахунок розширення рублевого обороту в торгівлі з іншими країнами СНД (у яких є валютні надходження в рублях), або за рахунок кредитування. З точки зору зовнішньоторговельної політики*— це такий невеликий крок в бік митного союзу, а надалі*— економічного союзу з Росією. Це геоекономічні аспекти. А якщо розглядати питання з прагматичної точки зору*— рубль все-таки менш стабільна валюта, ніж долар. Разом з цією грошовою одиницею ми отримаємо елементи залежності від кредитно-грошової політики Росії»,*— підсумував Сергій Дяченко. http://razumkov.org.ua
Представники ПАРЄ зможуть допомогти Тимошенко в Європейському суді з прав людини Стало відомо, що в січні 2012*року Парламентська асамблея Ради Європи розгляне питання про надання ув’язненій Юлії Тимошенко юридичного захисту. Мова не йде про адвокатів, скоріше, про консультації і постійне спостереження за справою екс-прем’єра з боку ПАРЄ,*— повідомляє часопис «Фокус». Заступник генерального директора Центру Разумкова*— директор політико-правових програм Юрій Якименко вважає, що ПАРЄ могла*б допомогти екс-прем’єр-міністру України тільки на етапі звернення до Європейського суду з прав людини. «Для початку мають бути вичерпані всі можливості національного законодавства. На етапі звернення до Європейського суду, така допомога була*б дуже корисна, оскільки її забезпечували*б люди, які знають усі тонкощі роботи з Європейським судом. А на етапі розгляду апеляції представники ПАРЄ навряд чи зможуть чимось допомогти Тимошенко»,*— заявив експерт. http://razumkov.org.ua
Заклик Тимошенко до ЄС не зупиняти євроінтеграцію є мужнім і відповідальним Колишній прем’єр-міністр Юлія Тимошенко у відкритому листі звернулася до керівництва Європейського Союзу з проханням продовжувати співпрацю з Україною і підписати Угоду про асоціацію, не дивлячись на її арешт,*— повідомляє новинна служба «УНІАН». Заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий зазначив, що міг би підписатися під майже під кожним словом, написаним Тимошенко у зверненні до ЄС стосовно угоди про асоціацію з Україною. «Зокрема, що стосується оцінки ситуації, яка склалася в Україні і заклику не зупиняти євроінтеграцію України, яка напряму пов’язана з підписанням і ратифікацією угоди про асоціацію. Ця угода може вивести стосунки України із ЄС на новий рівень і, власне, може бути інструментом, який би і міг вирішити багато питань і проблем, про які зазначається в цьому зверненні»,*— сказав експерт. Він оцінює такий заклик Тимошенко як досить мужній крок. «Це досить чітка позиція, яка є мужньою і громадсько-відповідальною»,*— підкреслив Валерій Чалий. «Що стосується впливу звернення Юлії Тимошенко на результат переговорів, то це могло*б допомогти, якщо*б ті, хто відповідає за ситуацію, що склалася, зробили*б кроки назустріч Європейському Союзу. Інакше, без конкретних кроків, будь-які декларації влади і навіть такі звернення не призведуть до результату. Результату можна досягти тільки єдиними способом*— Президенту Віктору Януковичу слід ухвалити ряд рішень, які*б показали нашим партнерам в ЄС, що його слово не розходиться зі справами, що в нього відбувається наближення до європейського стиля мислення»,*— наголосив знавець. Він переконаний, що президент має виконати свої публічні обіцянки. «Необхідно виправити помилки, які в основному знаходяться на полі тиску на опозицію через недосконале судочинство. Судочинство, яке абсолютно не відповідає стандартам ЄС»,*— уточнив експерт. На думку Валерія Чалого, вже сьогодні зрозуміло, що якщо Юлія Тимошенко, колишній міністр внутрішніх справ Юрій Луценко та інші члени попереднього уряду і далі утримуватиметься за ґратами, то про жодну угоду про асоціацію не йтиметься. http://razumkov.org.ua
Ядерна чи світова війна малоймовірні, втім місцеві конфлікти загострюватимуться Дедалі частіше лунають передбачення можливого початку ядерної війни. Зокрема, міністр закордонних справ Ірану Алі Акбар Салехі заявив, що його країна «готова до війни» з Ізраїлем. Ця заява стала реакцією на проведене Ізраїлем 2*листопада 2011*року випробування балістичної ракети. Ізраїльські ЗМІ раніше висловили припущення, що прем’єр-міністр країни Біньямін Нетаньяху є активним прихильником і лобістом ідеї можливого нанесення запобіжного удару по ядерних об’єктах Ірану,*— пише мережеве видання «Экономические новости». «Ядерна війна*— чутлива тема, і її наслідки можуть бути непередбачуваними. Але нанесення ударів по ядерних об’єктах не є ядерною війною. Такі удари раніше здійснювались по сирійських об’єктах, коли були засвічені точки, зафіксовані поза рамками договору з МАГАТЕ і готові виробляти збагачений уран. Питання не в тому, чи буде ядерна відповідь Ірану на такі дії, а в тому, чи не може бути відповідь асиметричною*— із застосуванням брудних бомб, тероризму тощо»,*— вважає директор військових програм Центру Разумкова Микола Сунгуровський. Експерт зазначив, що Ізраїль ніколи не приховував свою рішучість щодо ядерної програми Ірану. Однак, так звана, «ядерна п’ятірка» (Великобританія, Китай, Росія, США і Франція) може стати на заваді такій ініціативі. «В рамках ядерної п’ятірки немає єдиної думки, що собою являє ядерна програма Ірану. І країни, тим більше Росія і Китай, не готові виробити узгоджені дії з управління даною програмою та її зупинки. Зараз важко оцінити, на що можуть піти США, Великобританія та Ізраїль. Необхідно почекати. Це може бути попереджувальний постріл, а подальший розвиток подій важко передбачити»,*— зазначив знавець. Микола Сунгуровський пояснив, що «темпи розробки ядерної програми, її масштаби і елементи таємності свідчать про немирний характер ядерної програми Ірану». Часто також виникають припущення про можливий швидкий початок Третьої світової війни. Здійснюються спроби визначити терміни її початку та головних нападників. Однак можливим способам ведення цієї війни не приділяється достатньо уваги. «Третя світова війна може вестися в різних формах, наприклад, в інформаційному просторі. І вона ведеться вже зараз. Навряд чи буде світова війна, але локальні зіткнення можливі. У першу чергу, в Африці, Середній і Південній Азії. У Європі навряд чи будуть конфлікти. У лідерів ЄС поки вистачає політичної волі, щоб попередити всі негативні тенденції. На континенті, який пережив Другу світову війну, травматична пам’ять зберігається надовго, вона вже на генетичному рівні. Хоча інформаційні кампанії притлумлюють цю пам’ять. Вже зараз відроджуються нацистські рухи. Але на політичному рівні така пам’ять існує, і є воля, щоб запобігти цій загрозі спільними силами»,*— переконаний експерт. Найбільш небезпечним для України потенційним агресором може стати Росія. «Росія*— один з основних суб’єктів геополітики і не може бути відсторонений від таких процесів. У світовій війні будь-яка країна є потенційним учасником. Тим більше Росія, в силу свого потенціалу, не може залишитись осторонь. З боку Росії вже існує агресія, тільки вона здійснюється іншими методами. Це умовно економічна та інформаційна агресія. Бути силовим агресором щодо сильних суб’єктів у неї не вистачає власної могутності. Збройні сили Росії перебувають не в тому стані, в якому прийнято їх сприймати»,*— підсумував Микола Сунгуровський. http://razumkov.org.ua