Ведення газових переговорів у політичній площині не буде результативним На думку провідного експерта енергетичних програм Центру Разумкова Володимира Омельченка, намагання вирішити проблему між господарськими суб’єктами НАК «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром» щодо комерційних угод у політичній площині не дає Україні сподівань на позитивний результат,*— повідомляє агенція «Укрінформ». «При вирішенні економічного питання у політичній площині з Росією Україна ніколи не досягне балансу інтересів. Це аксіома»,*— вважає експерт. Він упевнений, що якщо Україна хоче дійсно інтегруватися у Європейське енергетичне співтовариство, вона повинна взагалі виключити з порядку денного питання створення газотранспортного консорціуму з Російською Федерацією на будь-яких умовах. Володимир Омельченко зазначив, що вирішення проблеми високих цін на газ для України можливе і за іншими напрямками, які виключають створення консорціуму. Наприклад, Україна має надати контракти 2009*року для оцінки Європейським Союзом. Відповідна пропозиція ЄС надійшла два тижні тому, нагадав експерт. Сам розгляд контрактів зайняв би близько місяця або двох, після чого «вся Європа побачила*б лукаву, лицемірну позицію Росії». На основі цього висновку Україна могла*б звертатися до суду і відстоювати там свої інтереси, не зачіпаючи політичної площини. Крім того, є варіант, за яким Україна може реалізувати на європейському ринку 49%*акцій ГТС і самостійно укладати контракти на постачання газу на кордоні з Росією. «Я думаю, що це був би такий аргумент, який би подіяв, а ті всі поступки, компроміси в політичній площині*— це, мені здається, ілюзії»,*— підкреслив Володимир Омельченко. «Треба вирішити, чи ми йдемо правовим шляхом і вирішуємо питання як економічні суб’єкти, чи ми домовляємося в політичній площині і питання залишається невирішеним»,*— наголосив він. За словами експерта, надання Росією знижки на газ в обмін на згоду України щодо допуску її до ГТС*— це питання часу. «Пройде кілька років і »Газпрому« знадобиться інша поступка з нашої сторони. І що далі?»,*— запитує експерт. Крім того, на думку знавця, якщо буде створено консорціум за участю Росії, це практично перекриє входження України до єдиного енергетичного співтовариства Євросоюзу. http://razumkov.org.ua
Сценарій відносин із РФ за президентства Путіна залежатиме від України Владімір Путін братиме участь в президентських виборах 2012*року в Росії. Про те, як його перемога на виборах може вплинути на відносини з Україною, мережевому виданню «Дойче Велле» розповів заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий. Експерт вважає, що на відміну від чинного президента Мєдвєдєва, Путін був і буде більш ідеологізованим. «Я вважаю, що ідея необхідності реінтеграції колишніх республік Радянського Союзу або, принаймні, відновлення критичного впливу Росії на них*— це глибоке переконання Путіна»,*— сказав*він. Валерій Чалий не виключає можливості повороту української зовнішньополітичної стратегії на 180*градусів. Але за яким сценарієм розвиватимуться події, залежить все від самої України, «в першу чергу від чинного керівництва України, його вміння, якщо не проводити політику в руслі національних інтересів, то хоча*б дотримуватись балансу особистих, корпоративних і національних інтересів»,*— вважає експерт. http://razumkov.org.ua
Умови нових газових домовленостей з Росією вигідні певним ділкам в Україні Прем’єр-міністр України Микола Азаров розповів про два нових пункти майбутніх газових домовленостей з Росією: Україна знизить тарифи на транспортування газу своєю територією до рівня собівартості, а Росія знизить ціну на газ для потреб України в бюджетній і соціальній сферах,*— повідомляє газета «Взгляд». «Поки я не бачу, що українська сторона досягнула балансу інтересів. Мені здається, що в цій грі переграє Росія»,*— заявив провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко. «Що означає зниження тарифу на транзит і еквівалентне зниження цін на газ для українських споживачів? Це означає, грубо кажучи, що Нафтогаз спочатку 5*рублів передає Газпрому, а потім Газпром ці*ж 5*рублів повертає назад Нафтогазу»,*— розмірковує експерт. За його словами, українська влада запевняє, що все це робиться на користь українського населення і бюджетної сфери. «Але бюджетна сфера в нас фінансується переважно з власного видобутку: Україна добуває близько 20*млрд. кубометрів газу на рік. Якщо уряд України так дбає про бюджетну сферу, він міг би ці гроші, зароблені на транзиті газу, передати не Газпрому, а бюджетній сфері напряму, надавши пільги і компенсувавши витрати на газ. Тому я думаю, що від цієї схеми виграє не лише населення і бюджетна сфера, а особливо талановиті українські бізнесмени. Мова йде про поставки частини газу за зниженими тарифами для цих талановитих бізнесменів»,*— припустив Володимир Омельченко. «Бюджет*же*ж не може компенсувати кошти для промисловості і окремих фінансових груп, тому придумали таку схему. Головним її бенефіціантом я бачу саме певні бізнес-групи, які будуть отримувати газ за зниженими цінами»,*— пояснив експерт. «В цілому нічого в російсько-українських відносинах не змінилось: формула ціни на газ і базова ціна, умови поставок, підписані в контракті в 2009*році, залишаються тими*ж. Тільки відбудеться перекладання грошей із лівої кишені в праву, від чого виграють певні бізнес-групи України»,*— додав Володимир Омельченко. З приводу згоди Росії створити тристоронній консорціум з Україною та ЄС, то, як вважає експерт, під його виглядом Москва хоче отримати контроль над українською газотранспортною системою, яка, як і раніше, є ласим шматком. «Навіть якщо Росія запустить другу чергу „Північного потоку”, Україна все рівно залишиться найбільшим транзитером російського газу до ЄС. Щорічно аж до 2020*року вона транспортуватиме 70–80 млрд. кубометрів газу своєю територією в інші країни Європи»,*— пояснює інтерес Росії до газотранспортної системи України Володимир Омельченко. Що стосується «Південного потоку», то там, за його словами, ще багато проблем: немає дозволу на прокладання трубопроводу від турецької сторони, не вирішені фінансові питання, немає плану інвестицій і точних маршрутів прокладання труби, цей проект не узгоджується з Третім енергопакетом*ЄС. http://razumkov.org.ua
Україна буде не в захваті від нових газових домовленостей Після зустрічі з російським керівництвом Президент України Віктор Янукович заявив, що в ході переговорів було досягнуто суттєвого прогресу, який дає підстави сподіватися на досягнення найближчим часом конкретних результатів в інтересах обох країн. В той*же час відбулась зустріч голови Міненерго з керівництвом «Газпрому», на якій обговорювались питання енергетичної співпраці між країнами,*— повідомляє мережеве видання «Ліга Новини». Провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко припускає, що або сторони домовились про ведення переговорів, або вийшли на такі пропозиції, які з політичної точки зору не викличуть захоплення всередині України. «Говорили, що є якісь зрушення в питаннях транзиту природного газу по тарифу на транзит. Але тариф на транзит не був основної проблемою. Дійсно, ми вважаємо, що тариф дещо занижено, але невже Росія погодилась на підвищення тарифу? Я в це, чесно кажучи, не вірю»,*— сказав*він. «Скоріш за все там якісь схеми, які любить міністр Юрій Бойко. Тобто авансом „Газпром” заплатив за транзит природного газу, а потім це віддається за рахунок зміни ставки транзиту»,*— вважає експерт. http://razumkov.org.ua
Комерційний видобуток сланцевого газу може розпочатися не раніше 2020 року «Частка сланцевого газу в газовому балансі України до 2030 року може досягти 15-20%», — таку думку висловив провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко. http://razumkov.org.ua
Говорити про створення газового консорціуму «Росія-Україна-ЄС» передчасно Питання створення тристороннього газового консорціуму в форматі «Росія-Україна-ЄС» залишається відкритим,*— повідомив провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Сергій Дяченко в коментарі новинній службі «Наш продукт». «Угоди про створення тристороннього консорціуму поки немає. На сьогоднішній день визначились тільки загальні риси руху в певному напрямку. Немає ніякої угоди і законодавча база, яка дозволить створити подібну угоду, не готова»,*— зауважив експерт. Сергій Дяченко також відзначив, що зараз не проглядається сенс у створенні консорціуму «Росія-Україна-ЄС». «Саме створення тристороннього консорціуму нічого не дасть. Відсутнє бачення задач, які виконуватиме консорціум. Об’єм транзиту це не змінить, інвестиції не збільшить»,*— вважає знавець. http://razumkov.org.ua
Уряд терміново потребує грошей МВФ для стабілізації пенсійного фонду Пенсійний фонд України в 2011*році може недоотримати 10–15 мільярдів гривень запланованих доходів, що ставить під загрозу виплату пенсій на початку 2012*року,*— про це газеті «Комментарии» розповів провідний експерт Центру Разумкова Павло Розенко. «Уряд терміново потребує грошей МВФ. Наприклад, за підсумками 8*місяців 2011*року фонд оплати праці отримав трохи більше 200*мільярдів гривень. При урядовому прогнозі в 400*мільярдів гривень. І зібрати половину суми за 4*місяці, що залишились, буде дуже важко»,*— вважає експерт. За його словами, така ситуація склалася через занадто оптимістичні прогнози уряду щодо наповнення фонду оплати праці. «Уряд поставився до цифр поверхово. І тепер очевидно, що через цю ситуацію пенсійний фонд недоотримає 10–15 мільярдів гривень прогнозованих доходів. А це означає, що виплати пенсій вкінці року і на початку наступного знаходяться під загрозою»,*— сказав Павло Розенко. Експерт зазначив, що в уряду є два шляхи вирішення проблеми: інфляційний*— включити верстат НБУ*— і кредит МВФ. «Тому, напевно, ми й почули заяву міністра Сергія Тігіпка, що уряд готовий підвищувати населенню ціну за газ і чекає кредит ще в 2011*році. Адже ситуація в пенсійному фонді критична»,*— заявив Павло Розенко. http://razumkov.org.ua
Наслідком зустрічі Януковича в Москві буде низка поступок з боку України Під час зустрічі Віктор Януковича з Дмітрієм Мєдвєдєвим та Владіміром Путіним ні з українського, ні з російського боку ніхто з членів делегацій, профільних міністрів не прагнув, бодай у загальних рисах, прокоментувати*— про що*ж вони домовилися. Делегації банально не знали змісту текстів, що лунали на свіжому лісовому повітрі резиденції Завідово,*— повідомляє російська «Независимая газета». «Зустріч проходила в дуже закритому режимі. І те, про що заявили,*— не те, про що говорили. Про зміст я можу лише припускати, виходячи з власного досвіду підготовки подібних заходів»,*— говорить заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий. «Завжди на подібного роду зустрічах обмінюються думками про внутрішньополітичне становище в двох країнах. Швидше за все, говорили про Юлію Тимошенко, про те, як Янукович із цієї ситуації вибиратиметься. Друга річ: україно-російські відносини асиметричні, і росіяни традиційно озвучують цілий комплекс тим*— не обходиться без пропозицій про лобіювання будь-якого роду бізнесу. Тобто обговорюються конкретні речі. Не виключаю, що могло йтися про видобуток на шельфі Чорного моря енергоносіїв. І, швидше за все, стояло серйозно питання ув’язки державних кордонів із цим видобутком»,*— припустив пан Чалий. «Вважаю, Янукович з Мєдвєдєвим і Путіним пройшлися по всіх базових моментах співпраці, і рішень тепер треба чекати поступово, у вигляді поступок з боку України. Навряд чи не пригадали, наприклад, про Керчь-Єникальський каналі зі спірним фарватером, по якому проходять кораблі з Чорного моря в Азовське і назад. Зараз його контролює Україна, мічманські збори отримує. У мене немає сумнівів, що канал передадуть в спільне управління»,*— зазначив знавець. «По тому, як розвиваються події в останні місяці, я не скажу, що наша гра в багатовекторність закінчилася. І розворот України на 180*градусів від ЄС у бік Росії і митного союзу як і раніше можливий. Хоча більш невигідного переговорного часу із сторонами для Януковича годі придумати! Остаточно прояснилася ситуація з майбутнім президентом Росії, тиск Заходу через Тимошенко сягнув піку. Індикатором стане проведення або непроведення засідання міждержавної комісії. Там і озвучать остаточно наші пріоритети»,*— підсумував Валерій Чалий. Щодо створення газотранспортного консорціуму, пан Чалий впевнений, що питання буде вирішене на користь Росії: «Консорціум буде на двох, на трьох*— не важливо, оскільки контрольний пакет в нім отримають росіяни. Немає сумнівів! Або безпосередньо, або опосередковано. Оскільки в трибічному варіанті з боку ЄС партнерами стануть дружні »Газпрому« структури. Річ у тому, що питання з газотранспортним консорціумом вже давно перезріле. Це рішення хотіли ухвалити ще за Леоніда Кучми, але тоді Шрьодер пропонував колективну участь країн ЄС, що не влаштовувало Росію». http://razumkov.org.ua
Ведення газових переговорів у політичній площині не буде плідним На думку провідного експерта енергетичних програм Центру Разумкова Володимира Омельченка, намагання вирішити проблему між господарськими суб’єктами НАК «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром» щодо комерційних угод у політичній площині не дає Україні сподівань на позитивний результат,*— повідомляє агенція «Укрінформ». «При вирішенні економічного питання у політичній площині з Росією Україна ніколи не досягне балансу інтересів. Це аксіома»,*— вважає експерт. Він упевнений, що якщо Україна хоче дійсно інтегруватися у Європейське енергетичне співтовариство, вона повинна взагалі виключити з порядку денного питання створення газотранспортного консорціуму з Російською Федерацією на будь-яких умовах. Володимир Омельченко зазначив, що вирішення проблеми високих цін на газ для України можливе і за іншими напрямками, які виключають створення консорціуму. Наприклад, Україна має надати контракти 2009*року для оцінки Європейським Союзом. Відповідна пропозиція ЄС надійшла два тижні тому, нагадав експерт. Сам розгляд контрактів зайняв би близько місяця або двох, після чого «вся Європа побачила*б лукаву, лицемірну позицію Росії». На основі цього висновку Україна могла*б звертатися до суду і відстоювати там свої інтереси, не зачіпаючи політичної площини. Крім того, є варіант, за яким Україна може реалізувати на європейському ринку 49%*акцій ГТС і самостійно укладати контракти на постачання газу на кордоні з Росією. «Я думаю, що це був би такий аргумент, який би подіяв, а ті всі поступки, компроміси в політичній площині*— це, мені здається, ілюзії»,*— підкреслив Володимир Омельченко. «Треба вирішити, чи ми йдемо правовим шляхом і вирішуємо питання як економічні суб’єкти, чи ми домовляємося в політичній площині і питання залишається невирішеним»,*— наголосив він. За словами експерта, надання Росією знижки на газ в обмін на згоду України щодо допуску її до ГТС*— це питання часу. «Пройде кілька років і »Газпрому« знадобиться інша поступка з нашої сторони. І що далі?»,*— запитує експерт. Крім того, на думку знавця, якщо буде створено консорціум за участю Росії, це практично перекриє входження України до єдиного енергетичного співтовариства Євросоюзу. http://razumkov.org.ua
Говорити про створення газового консорціуму з Росією та ЄС передчасно Питання створення тристороннього газового консорціуму в форматі «Росія-Україна-ЄС» залишається відкритим,*— повідомив провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Сергій Дяченко в коментарі новинній службі «Наш продукт». «Угоди про створення тристороннього консорціуму поки немає. На сьогоднішній день визначились тільки загальні риси руху в певному напрямку. Немає ніякої угоди і законодавча база, яка дозволить створити подібну угоду, не готова»,*— зауважив експерт. Сергій Дяченко також відзначив, що зараз не проглядається сенс у створенні консорціуму «Росія-Україна-ЄС». «Саме створення тристороннього консорціуму нічого не дасть. Відсутнє бачення задач, які виконуватиме консорціум. Об’єм транзиту це не змінить, інвестиції не збільшить»,*— вважає знавець. http://razumkov.org.ua
Україна має три шляхи зниження ціни газу, не роблячи поступок Росії Подробиці газових переговорів у Москві досі лишаються невідомими. Від того лише виникає підозра, що загальні фрази про «перемир’я» та досягнутий «компроміс» розраховані лише на те, аби заспокоїти Європейський Союз. Тож позиції Росії, схоже, не змінилися, зазнала змін лише тактика досягнення результату. Провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко взяв участь у прес-конференції мережевого видання «Главред», присвяченій цьому питанню. http://razumkov.org.ua
Наслідком зустрічі Януковича в Москві буде низка поступок з боку України Під час зустрічі Віктор Януковича з Дмітрієм Мєдвєдєвим та Владіміром Путіним ні з українського, ні з російського боку ніхто з членів делегацій, профільних міністрів не прагнув, бодай у загальних рисах, прокоментувати*— про що*ж вони домовилися. Делегації банально не знали змісту текстів, що лунали на свіжому лісовому повітрі резиденції Завідово,*— повідомляє російська «Новая газета». «Зустріч проходила в дуже закритому режимі. І те, про що заявили,*— не те, про що говорили. Про зміст я можу лише припускати, виходячи з власного досвіду підготовки подібних заходів»,*— говорить заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий. «Завжди на подібного роду зустрічах обмінюються думками про внутрішньополітичне становище в двох країнах. Швидше за все, говорили про Юлію Тимошенко, про те, як Янукович із цієї ситуації вибиратиметься. Друга річ: україно-російські відносини асиметричні, і росіяни традиційно озвучують цілий комплекс тим*— не обходиться без пропозицій про лобіювання будь-якого роду бізнесу. Тобто обговорюються конкретні речі. Не виключаю, що могло йтися про видобуток на шельфі Чорного моря енергоносіїв. І, швидше за все, стояло серйозно питання ув’язки державних кордонів із цим видобутком»,*— припустив пан Чалий. «Вважаю, Янукович з Мєдвєдєвим і Путіним пройшлися по всіх базових моментах співпраці, і рішень тепер треба чекати поступово, у вигляді поступок з боку України. Навряд чи не пригадали, наприклад, про Керчь-Єникальський каналі зі спірним фарватером, по якому проходять кораблі з Чорного моря в Азовське і назад. Зараз його контролює Україна, мічманські збори отримує. У мене немає сумнівів, що канал передадуть в спільне управління»,*— зазначив знавець. «По тому, як розвиваються події в останні місяці, я не скажу, що наша гра в багатовекторність закінчилася. І розворот України на 180*градусів від ЄС у бік Росії і митного союзу як і раніше можливий. Хоча більш невигідного переговорного часу із сторонами для Януковича годі придумати! Остаточно прояснилася ситуація з майбутнім президентом Росії, тиск Заходу через Тимошенко сягнув піку. Індикатором стане проведення або непроведення засідання міждержавної комісії. Там і озвучать остаточно наші пріоритети»,*— підсумував Валерій Чалий. Щодо створення газотранспортного консорціуму, пан Чалий впевнений, що питання буде вирішене на користь Росії: «Консорціум буде на двох, на трьох*— не важливо, оскільки контрольний пакет в нім отримають росіяни. Немає сумнівів! Або безпосередньо, або опосередковано. Оскільки в трибічному варіанті з боку ЄС партнерами стануть дружні »Газпрому« структури. Річ у тому, що питання з газотранспортним консорціумом вже давно перезріле. Це рішення хотіли ухвалити ще за Леоніда Кучми, але тоді Шрьодер пропонував колективну участь країн ЄС, що не влаштовувало Росію». http://razumkov.org.ua
Корупція в Україні стає вкоріненим соціокультурним стереотипом Трудові відносини в Україні в умовах прихованого безробіття, низьких зарплат і занепаду промисловості тісно переплелися з таким явищем як хабарництво, яке подекуди стало неможливо оминути,*— повідомляє часопис «Тиждень». «Корупція стає певним соціокультурним стереотипом, коли в деяких ситуаціях начебто й не ввічливо не давати хабара, навіть коли без нього можна було*б обійтися»,*— вважає заступник директора соціологічної служби Центру Разумкова Михайло Міщенко. «Це найбільша проблема, тому що викорінити соціокультурні стереотипи дуже важко. Коли в нас говорять про необхідність боротися з корупцією, частіше за все мають на увазі зловживання у вищих ешелонах влади. Хоча їх соціально-психологічне коріння*— саме у сфері побутової корупції, оскільки там закладаються певні соціальні стереотипи поведінки, які потім відтворюються й у владі. Як показують дані нашого опитування, рівень так званої побутової корупції в нас є досить високим»,*— зауважив експерт. http://razumkov.org.ua
Підвищення ціни газу для населення погіршить становище бідних До кінця 2011*року уряд має виконати вимогу МВФ щодо підвищення ціни на газ для населення на 50%.*Це дозволить Україні отримати черговий транш кредиту Фонду. Планується відкласти підвищення тарифів на газ для громадян, домовившись про зниження ціни імпортного газу для України,*— повідомляє інформаційна служба «Радіо Свобода». Директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин зазначив, що підвищення ціни газу для населення є наразі одним із головних механізмів покриття бюджетного дефіциту. Проте, на його думку, це спричинить і негативні наслідки. «Населення України залишається досить бідним. Відтак спроможність сплачувати належним чином соціальні послуги залишається низькою. Ті перерозподіли, які є, при низьких заробітних платах не дають можливості провести повноцінне фінансування. Українці, які мають рівень доходів на рівні прожиткового мінімуму, на цьому рівні і залишаться, а може, навіть і погіршать свій стан»,*— наголосив пан Юрчишин. http://razumkov.org.ua
Україна має три способи знизити ціну газу, не роблячи поступок Росії Подробиці газових переговорів у Москві досі лишаються невідомими. Від того лише виникає підозра, що загальні фрази про «перемир’я» та досягнутий «компроміс» розраховані лише на те, аби заспокоїти Європейський Союз. Тож позиції Росії, схоже, не змінилися, зазнала змін лише тактика досягнення результату. Провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко взяв участь у прес-конференції мережевого видання «Главред», присвяченій цьому питанню. http://razumkov.org.ua
Офіційна інфляція штучно занижується для уникнення індексації зарплат Директор соціальних програм Центру Разумкова Людмила Шангіна каже, що індекс річної інфляції в Україні в останні роки, за винятком кризового 2009*року, ніколи не перевищував 10%,*максимальна величина індексу становила 9,9%.*Це, вважає Людмила Шангіна, пояснюється небажанням влади індексувати заробітні плати та спеціальні виплати, якщо офіційний індекс інфляції перевищить 10%,*як того вимагає закон,*— повідомляє мережеве видання «Голос Ю-ей». Водночас дослідниця підкреслила, що, за експертними оцінками, реальний індекс річної інфляції приблизно в два рази більший за офіційний. Саме тому, наголосила вона, з 2000*року, коли був прийнятий закон про мінімальний прожитковий рівень, і не переглядається споживчий кошик. У разі його перегляду уряд так само буде зобов’язаний індексувати мінімальну заробітну плату. «А зарплату у нас в країні ніхто підвищувати не буде. Адже дешева робоча праця в Україні*— єдина серед європейських країн, не рахуючи Молдови та Албанії*— офіційно визнана конкурентною перевагою країни»,*— додала Людмила Шангіна. При цьому вона зауважила, що, згідно з українським законодавством, споживчий кошик повинен був бути переглянутий з 2000*року вже двічі*— в 2005*і в 2010*роках. http://razumkov.org.ua
Україно хочуть позбавити контролю над власною ГТС Після візиту Президента України Віктора Януковича до Москви прем’єр-міністр України Микола Азаров заявив, що сторони домовились знизити вартість транзиту російського газу українською трубою до рівня собівартості і Росія погодилася на створення з Україною тристороннього консорціуму з управління українською газотранспортною системою за участю Європейського Союзу. В обмін на це, російська сторона піде на зниження ціни на газ для бюджетних та соціальних цілей. На прохання новинної служби «УНІАН» провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Сергій Дяченко прокоментував заяви Миколи Азарова. Озвучені Азаровим домовленості виглядають доволі дивно. Новиною про нібито нові домовленості передбачалося, що газ за зниженою ціною піде до бюджетної та соціальної сфери. Бюджетна сфера споживає мізер*— садочки, лікарні, а соціальна сфера*— це населення. Але у нас населення і без того отримує газ власного видобутку за пільговою ціною. Тепер виходить, що населення переводять на російський газ? І чи буде ціна такою самою, як зараз, це велике запитання, бо на скільки ще знизять? Це тягне інше запитання: а куди скеровувати газ власного видобутку? А відповідь проста: промисловості. Тобто власний газ отримуватиме промисловість. Заявлена схема, коли йдеться про зниження ціни для певної категорії споживачів, виглядає досить дивно. Зрозуміло, коли контрактом вираховуються цінові паритети, це логічно, але коли міжнародним контрактом починають вираховувати категорії споживачів, то це тягне цілий ланцюг додаткових запитань. Зовсім незрозуміло, як буде виставлятися ціновий паритет. Вартість транспортування, це те, на що ціни змінюються не дуже динамічно. Бо такого ринку нема. Втім ринок продажу газу змінюється стрімко. Не виключено, що в ЄС від довгострокових контрактів взагалі будуть відмовлятися. Бо газ за довгостроковими контрактами втрачає конкурентність у порівнянні з відкритим ринком. Ми можемо виглядати комічно, якщо узгодимо нові цінові параметри, знову підпишемо довгострокові контракти, а потім опинимося у розбитого корита. Бо через півкроку ситуація зміниться, газ знову подешевшає. Тепер щодо консорціуму. При ціні транзиту за собівартістю постає питання комерційного інтересу учасників консорціуму. Тобто в України хочуть забрати можливість контролювати власну ГТС та віддати структурі, як би там ця структура не називалась, консорціум чи ще якось. Нам кажуть, що один з учасників консорціуму*— ЄС. ЄС*— це не комерційна структура, це політичний союз. Якщо консорціум це структура, яка не займається постачаннями газу (бо це суперечить європейському та українському законодавству), а вирішує питання транзиту, то кому цікаво тим займатися, за умови, що ціна транспортування за собівартістю? Для чого створювати консорціум, чия комерційна вартість дорівнює нулю? Тільки для одного: для контролю над українською трубою. http://razumkov.org.ua
Відмова від перегляду споживчого кошика має важкі соціальні наслідки Український споживчий кошик не переглядався роками. Відмова уряду виконати закон і переглянути склад споживчого кошика відповідно до сучасних вимог має свої причини. Про них, а також про наслідки цього явища мережевому виданню «Голос Ю-ей» розповіла директор соціальних програм Центру Разумкова Людмила Шангіна. http://razumkov.org.ua
Навіщо створювати газовий консорціум, якщо його вартість дорівнює нулю? Після візиту Президента України Віктора Януковича до Москви прем’єр-міністр України Микола Азаров заявив, що сторони домовились знизити вартість транзиту російського газу українською трубою до рівня собівартості і Росія погодилася на створення з Україною тристороннього консорціуму з управління українською газотранспортною системою за участю Європейського Союзу. В обмін на це, російська сторона піде на зниження ціни на газ для бюджетних та соціальних цілей. На прохання новинної служби «УНІАН» провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Сергій Дяченко прокоментував заяви Миколи Азарова. Озвучені Азаровим домовленості виглядають доволі дивно. Новиною про нібито нові домовленості передбачалося, що газ за зниженою ціною піде до бюджетної та соціальної сфери. Бюджетна сфера споживає мізер*— садочки, лікарні, а соціальна сфера*— це населення. Але у нас населення і без того отримує газ власного видобутку за пільговою ціною. Тепер виходить, що населення переводять на російський газ? І чи буде ціна такою самою, як зараз, це велике запитання, бо на скільки ще знизять? Це тягне інше запитання: а куди скеровувати газ власного видобутку? А відповідь проста: промисловості. Тобто власний газ отримуватиме промисловість. Заявлена схема, коли йдеться про зниження ціни для певної категорії споживачів, виглядає досить дивно. Зрозуміло, коли контрактом вираховуються цінові паритети, це логічно, але коли міжнародним контрактом починають вираховувати категорії споживачів, то це тягне цілий ланцюг додаткових запитань. Зовсім незрозуміло, як буде виставлятися ціновий паритет. Вартість транспортування, це те, на що ціни змінюються не дуже динамічно. Бо такого ринку нема. Втім ринок продажу газу змінюється стрімко. Не виключено, що в ЄС від довгострокових контрактів взагалі будуть відмовлятися. Бо газ за довгостроковими контрактами втрачає конкурентність у порівнянні з відкритим ринком. Ми можемо виглядати комічно, якщо узгодимо нові цінові параметри, знову підпишемо довгострокові контракти, а потім опинимося у розбитого корита. Бо через півкроку ситуація зміниться, газ знову подешевшає. Тепер щодо консорціуму. При ціні транзиту за собівартістю постає питання комерційного інтересу учасників консорціуму. Тобто в України хочуть забрати можливість контролювати власну ГТС та віддати структурі, як би там ця структура не називалась, консорціум чи ще якось. Нам кажуть, що один з учасників консорціуму*— ЄС. ЄС*— це не комерційна структура, це політичний союз. Якщо консорціум це структура, яка не займається постачаннями газу (бо це суперечить європейському та українському законодавству), а вирішує питання транзиту, то кому цікаво тим займатися, за умови, що ціна транспортування за собівартістю? Для чого створювати консорціум, чия комерційна вартість дорівнює нулю? Тільки для одного: для контролю над українською трубою. http://razumkov.org.ua
Політика Росії щодо України не зміниться, але має стати принаймні відкритою Подробиці зустрічі Президента України Віктора Януковича з російським керівництвом залишаються невідомими, однак відомо, що певні попередні домовленості щодо зниження ціни на газ і утворення консорціуму з управління українською ГТС за участі Росії та ЄС були досягнуті. Директор міжнародних програм Центру Разумкова Михайло Пашков взяв участь у прес-конференції новинної служби «Голос Ю-ей», присвяченій обговоренню зустрічі. http://razumkov.org.ua