Евакуація українців з Лівії дала морякам рідкісну можливість потренуватися Український військовий корабель «Костянтин Ольшанський» 4*квітня 2011*року відплив з Тріполі, столиці Лівії. На його борту*— 193*людини, зокрема 85*українців, решта пасажирів*— громадяни 17*країн світу. Україна стала чи не єдиною державою, яка використала військовий корабель для порятунку своїх громадян,*— пише «Газета по-українськи». «Навіть якщо потрібно рятувати одного українця, держава повинна втрутитися. Це не те питання, коли треба заощадити,*— вважає провідний експерт військових програм Центру Разумкова Олексій Мельник.*— До того*ж евакуація стала своєрідним навчанням для наших моряків, а це відбувається рідко. Але вважаю, що на поході „Ольшанського” також хотіли прославитися деякі політики. Інакше навіщо було везти в район бойових дій стільки журналістів?» http://razumkov.org.ua
ЄС допоможе у запровадженні енергозбереження, решта справи — за урядом Україна готується до відзначення Європейського тижня енергоефективності, який розпочнеться 11*квітня 2011*року. Посол ЄС в Україні Жозе Мануель Пінту Тейшейра заявив, що тиждень енергоефективності стане початком п’ятирічного проекту запровадження енергоощадних технологій в Україні, на який ЄС готовий виділити 70*млн. євро. Утім знавці переконані, що без суттєвих змін умов капіталовкладення в Україні та подолання корупції, зменшення споживання енергії чекати не варто,*— повідомляє радіо «Свобода». «Сума, яку надає Євросоюз, символічна. Для запровадження ощадливого енергоспоживання з використанням альтернативних джерел потрібно значно більше коштів,*— вважає провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко.*— Але це є добрим знаком для інвесторів. Хоча Україні не варто розраховувати на значні перспективи без суттєвого покращення умов для інвестицій». http://razumkov.org.ua
Заява Януковича про співпрацю з митним союзом не задовольнить ні Росію, ні ЄС Президент Віктор Янукович під час свого виступу з посланням до Верховної ради «Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2011*році» оголосив про бажання співпрацювати з митним союзом під проводом Росії у форматі «3+1»,*— пише мережеве видання «Экономические новости». «Йдеться про зовсім непідготовлену ініціативу. Дуже шкода, що президент не використав цю можливість розставити всі крапки над »і« й заявити про неможливість одночасного членства України в митному союзі та створення зони вільної торгівлі з ЄС. Озвучена заява не задовольнить ані наших партнерів у ЄС, ані Росію, як провідного члена митного союзу»,*— вважає заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий. «Судячи з усього, це йдеться про секторальну інтеграцію. Хоча в умовах нинішнього пакету документів митного союзу, бачення його розвитку до Єдиного економічного простору, такий формат наповнюватиметься не думками та ідеями української сторони, а зовсім по-іншому. Тож цей сценарій мало реалістичний. Його єдина мета*— відтягнути ухвалення конкретного й остаточного рішення щодо моделі економічної інтеграції України. Ця заява залишає можливість розвороту Україна на 180*градусів і втягнення її до митного союзу»,*— сказав пан Чалий. «Потрібно наповнити аморфні фрази конкретним змістом. Як мінімум, треба почати переговори з митним союзом. Але вони дезорієнтують наших партнерів по переговорах про укладення договору про Асоціацію з ЄС, включаючи створення зони вільної торгівлі з ЄС. Цю заяву в тому вигляді, в якому її зробив президент, не буде реалізована ніколи. У цьому випадку треба сказати »або-або«. А всидіти на двох стільцях не вдасться»,*— підкреслив знавець. http://razumkov.org.ua
ЄС допоможе з енергозбереженням, головна робота — за урядом Україна готується до відзначення Європейського тижня енергоефективності, який розпочнеться 11*квітня 2011*року. Посол ЄС в Україні Жозе Мануель Пінту Тейшейра заявив, що тиждень енергоефективності стане початком п’ятирічного проекту запровадження енергоощадних технологій в Україні, на який ЄС готовий виділити 70*млн. євро. Утім знавці переконані, що без суттєвих змін умов капіталовкладення в Україні та подолання корупції, зменшення споживання енергії чекати не варто,*— повідомляє радіо «Свобода». «Сума, яку надає Євросоюз, символічна. Для запровадження ощадливого енергоспоживання з використанням альтернативних джерел потрібно значно більше коштів,*— вважає провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко.*— Але це є добрим знаком для інвесторів. Хоча Україні не варто розраховувати на значні перспективи без суттєвого покращення умов для інвестицій». http://razumkov.org.ua
Скасування монополії на розмитнення газу не змінить становище на ринку Уряд скасував 4*квітня 2011*року монопольне право НАК «Нафтогаз України» на розмитнення природного газу, який надходить в українську ГТС для задоволення потреб внутрішніх споживачів,*— пише мережеве видання «Економічна правда». На думку провідного експерта енергетичних програм Центру Разумкова Володимира Омельченка, у першу чергу такий крок пов’язаний із необхідністю приведення законодавства в галузі енергетики до тих зобов’язань, які взяла на себе Україна перед ЄС, коли вступала до Енергетичного співтовариства. «Там не може бути якихось обмежень щодо імпорту енергоносіїв»,*— наголосив знавець. «По-друге, попередня постанова, яка покладала повноваження лише на „Нафтогаз”, не відповідала Цивільному кодексу, оскільки порушувала права інших підприємців»,*— додав пан Омельченко. На думку знавця, великого впливу на український ринок рішення щодо скасування монопольного права «Нафтогазу» розмитнювати імпортний газ не матиме. «Основним постачальником газу в Україну був і залишається „Газпром”. У Росії це теж*— єдине підприємство експортного газового коридору. Тобто, у Росії жодне інше підприємство не може постачати газ в Україну. До того*ж варто сказати, що у НАК „Нафтогаз України” є довгостроковий контракт із „Газпромом” на великі обсяги, і хто може ще вклинитися в цей процес… Мені здається, що сьогодні не вимальовується, хто може ще крім „Нафтогазу” закуповувати газ»,*— пояснив пан Омельченко. Утім, не виключає експерт й інші варіанти. «Можливі закупівлі невеличких, мізерних обсягів іншими компаніями. Ми знаємо, що деякі українські підприємства мають дуже невеличкі родовища у Росії. І є такий варіант, але він малоймовірний,- домовитися із „Газпромом” закуповувати газ „Укргазенерго”». http://razumkov.org.ua
Переваги митного союзу — ймовірні, а загроза євроінтеграції — справжня 7*квітня 2011*року заступник голови правління «Газпрому» Валєрій Ґолубєв заявив, що Україна могла*б заощадити на газі близько 8*млрд. дол. на рік у разі вступу до митного союзу з Росією. Проте заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий в коментарі новинній службі «Голос Ю-ей» заявив, що ці обіцянки «Газпрому» такі*ж правдиві, як і «харківські угоди»,*— повідомляє мережеве видання «Цензор.нет». «Щодо можливого виграшу, зміни ціни*— нам вже було обіцяно свого часу, в тому числі і президентом України та урядом, що після продовження дії угоди про перебування Чорноморського флоту на території України, ціна газу для споживачів не буде підвищуватися. Ви знаєте реалії*— ціна газу підвищується, тобто дії повністю розійшлися з обіцянками»,*— зазначив пан Чалий. На думку знавця, кожну таку гіпотетичну обіцянку необхідно глибоко вивчати. «І мені видається неправильним обговорювати такі цінові параметри у відриві від комплексного питання про вступ до митного союзу,*— підкреслив знавець. Водночас пан Чалий зазначив, що обговорення можливих переваг від вступу до митного союзу*— це поки лише роздуми, але існує реальна загроза євроінтеграції України. «Те, що сьогодні реально*— це дійсно загроза євроінтеграційному курсу України в напрямку створення першої стадії інтеграції до ЄС. Це реальна загроза»,*— підсумував знавець. http://razumkov.org.ua
Перетин кордону з Угорщиною ускладнився через необізнаність прикордонників З березня 2011*року угорські прикордонники припинили пропускати через кордон українців, що мають «польські» шенгенські візи. Заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий вважає, що ситуацію на кордоні треба вирішувати на політичному рівні,*— пише газета «Високий замок». «Я говорив про цю ситуацію з послом. За його словами, не пропускають лише тих людей, у яких не було першого в’їзду у країну, яка видала візу. Не думаю, що є якесь розпорядження по пункту пропуску »Тиса« не пропускати людей з шенгенськими візами, виданими консульствами інших країн,*— вважає знавець.*— Відповідно до Візового кодексу ЄС, кожен, хто отримав шенгенську візу, має право на в’їзд з будь-якої країни. У самому ЄС є проблеми з виконанням умов Візового кодексу. Країни мали*б подбати про донесення норм візового законодавства своїм прикордонним службам. Ситуацію на угорському кордоні мали*б врегулювати на політичному рівні». http://razumkov.org.ua
ЄС допоможе з енергозбереженням, але головна робота — за урядом Україна готується до відзначення Європейського тижня енергоефективності, який розпочнеться 11*квітня 2011*року. Посол ЄС в Україні Жозе Мануель Пінту Тейшейра заявив, що тиждень енергоефективності стане початком п’ятирічного проекту запровадження енергоощадних технологій в Україні, на який ЄС готовий виділити 70*млн. євро. Утім знавці переконані, що без суттєвих змін умов капіталовкладення в Україні та подолання корупції, зменшення споживання енергії чекати не варто,*— повідомляє радіо «Свобода». «Сума, яку надає Євросоюз, символічна. Для запровадження ощадливого енергоспоживання з використанням альтернативних джерел потрібно значно більше коштів,*— вважає провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко.*— Але це є добрим знаком для інвесторів. Хоча Україні не варто розраховувати на значні перспективи без суттєвого покращення умов для інвестицій». http://razumkov.org.ua
Переваги митного союзу — ймовірні, а загроза для євроінтеграції — справжня 7*квітня 2011*року заступник голови правління «Газпрому» Валєрій Ґолубєв заявив, що Україна могла*б заощадити на газі близько 8*млрд. дол. на рік у разі вступу до митного союзу з Росією. Проте заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий в коментарі новинній службі «Голос Ю-ей» заявив, що ці обіцянки «Газпрому» такі*ж правдиві, як і «харківські угоди»,*— повідомляє мережеве видання «Цензор.нет». «Щодо можливого виграшу, зміни ціни*— нам вже було обіцяно свого часу, в тому числі і президентом України та урядом, що після продовження дії угоди про перебування Чорноморського флоту на території України, ціна газу для споживачів не буде підвищуватися. Ви знаєте реалії*— ціна газу підвищується, тобто дії повністю розійшлися з обіцянками»,*— зазначив пан Чалий. На думку знавця, кожну таку гіпотетичну обіцянку необхідно глибоко вивчати. «І мені видається неправильним обговорювати такі цінові параметри у відриві від комплексного питання про вступ до митного союзу,*— підкреслив знавець. Водночас пан Чалий зазначив, що обговорення можливих переваг від вступу до митного союзу*— це поки лише роздуми, але існує реальна загроза євроінтеграції України. «Те, що сьогодні реально*— це дійсно загроза євроінтеграційному курсу України в напрямку створення першої стадії інтеграції до ЄС. Це реальна загроза»,*— підсумував знавець. http://razumkov.org.ua
Українська економіка застрягла на останніх і передостанніх місцях надовго Директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин взяв участь у мережевій конференції часопису «Деньги». Йшлося про економіку України, плани та перспективи її розвитку, ймовірність нової кризи. http://razumkov.org.ua
Києву потрібна міська електричка, річковий трамвай і менше маршруток Киян не влаштовує стан громадського транспорту. Згідно з опитуванням на замовлення Бостонської консультаційної групи, яка розробляє проект стратегії розвитку Києва до 2025*року, істотна частина городян готова відмовитися навіть від особистих машин заради доступного та зручного громадського транспорту. Думками щодо покращення ситуації з київським транспортом поділився провідний експерт Центру Разумкова Володимир Жмуцький,*— повідомляє газета «Сегодня». Знавці вважають, що одна з найголовніших транспортних проблем*— це маршрутки, від яких давно час позбавитися. У крайньому випадку, вони повинні залишитися лише на околиці міста. Пан Жмуцький вважає, що маршрутки можуть з’єднувати лише передмістя з Києвом. «Маршрутки стали в нагоді у перші роки незалежності, так само, як „кравчучки”. Але зараз вони створюють проблеми в місті і стали навіть небезпечні, через них трапляється багато аварій. Тому вважаю, що маршрутки повинні зникнути з Києва взагалі. Майбутнє лише за громадським транспортом. Нам потрібні великі, зручні автобуси, тролейбуси, з низькою посадкою, щоб і люди похилого віку, і мами з возиками могли туди спокійно зайти. А приватні маршрутки можна використовувати для підвозу пасажирів до Києва з передмістя»,*— говорить знавець. Таким чином може покращитися ситуація на дорогах. Ще одним порятунком може бути міська електричка. «Це досвід Відня*— там кільцеву лінію зробили на основі внутрішньої залізниці, яка колись з’єднувала імператорський палац з арсеналом. Тим більше, у нас вже все для цього є, залишилося до електрички побудувати зупинки, зробити підходи та укриття у вигляді легкого тунелю. По-перше, це захистить від негоди та іржі метал, знизить витрати на чищення від снігу, по-друге, це захист проти шуму. Тоді поруч можна будувати житлові будинки, склади»,*— вважає пан Жмуцький. Два роки тому в Києві з’явився річковий трамвай. Він перевозить пасажирів з Оболоні на Поштову площу, до метро «Дніпро» і до Осокорків. Але через розпорядок руху та ціну (10*грн.) поки що не має популярності в киян. «Я впевнений, що Дніпро обов’язково потрібно використовувати для розвантаження міського транспорту. Тому трамвайчик повинен ходити через кожні 20–30 хвилин увесь день, а не через годину-півтора вранці і ввечері. І ціна проїзду повинна бути невисокою, на рівні метро. Тоді багато киян з задоволенням влітку замість задушливих вагонів виберуть річковий трамвайчик і доберуться з Оболоні до Осокорків»,*— вважає знавець. Усі захдіноєвропейські столиці повернулися до трамваїв*— це недорогий, зручний транспорт, в якому можна перевозити багато пасажирів, оскільки є кілька вагончиків. «У всіх європейських столицях є трамвай. Це екологічно чистий вид транспорту. Але нам потрібен безшумний трамвай, як у Відні, коли він практично ковзає по рейках, а не дрижить і брязкає. А ось швидкісний трамвай треба зробити підземним. Як з’ясувалося, будівництво одного кілометра швидкісного трамвая за витратами дорівнює 1*км. будівництва неглибокого метро. У такому випадку швидкісний трамвай треба прибирати неглибоко під землю і робити накриття. А над ним можна пустити наземний транспорт»,*— вважає пан Жмуцький. http://razumkov.org.ua
Перетин кордону ускладнився через необізнаність угорських прикордонників З березня 2011*року угорські прикордонники припинили пропускати через кордон українців, що мають «польські» шенгенські візи. Заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий вважає, що ситуацію на кордоні треба вирішувати на політичному рівні,*— пише газета «Високий замок». «Я говорив про цю ситуацію з послом. За його словами, не пропускають лише тих людей, у яких не було першого в’їзду у країну, яка видала візу. Не думаю, що є якесь розпорядження по пункту пропуску „Тиса” не пропускати людей з шенгенськими візами, виданими консульствами інших країн,*— вважає знавець.*— Відповідно до Візового кодексу ЄС, кожен, хто отримав шенгенську візу, має право на в’їзд з будь-якої країни. У самому ЄС є проблеми з виконанням умов Візового кодексу. Країни мали*б подбати про донесення норм візового законодавства своїм прикордонним службам. Ситуацію на угорському кордоні мали*б врегулювати на політичному рівні». http://razumkov.org.ua
З часу підписання «Харківських угод» проблеми базування ЧФ РФ не вирішуються Директор військових програм Центру Разумкова Микола Сунгуровський, коментуючи слова Віктора Януковича про необхідність проведення ревізії проблемних питань, пов’язаних з перебуванням Чорноморського флоту Російської Федерації в Україні, назвав ті з них, які вважає основними,*— повідомляє мережеве видання «Флот 2017». «По-перше, слід визначити, на яких умовах буде проводитися переозброєння ЧФ РФ, обговорити питання готовності сторін до цього процесу. По-друге, умови присутності та діяльності підрозділів ЧФ Росії на українській території, порядок дотримання ними норм українських законів і місцевих правил, встановлених у Севастополі. По-третє, підняти питання про роззброєння переданих в оренду ЧФ РФ земель і об’єктів, умови оренди цих господарських комплексів, оплату, можливість передачі в суборенду. І, безумовно, слід звернути увагу на питання забезпечення екологічної безпеки в зоні перебування ЧФ РФ,*— перерахував знавець проблемні питання». У той*же час, на думку знавця, складно передбачити терміни вирішення цих проблем. «Важко сказати, наскільки швидко можна вирішити ці питання,*— з моменту підписання харківських угод процес не йде. У зоні базування російського флоту на українській землі перетинаються майнові та фінансові інтереси групи суб’єктів, які ніяк не можуть досягти згоди. Тобто питання доведеться вирішувати не лише з представниками ЧФ РФ»,*— упевнений пан Сунгуровський. http://razumkov.org.ua
Економіки Польщі, Росії та України — трикутник неможливості? Побіжний погляд на окремі найвагоміші макроекономічні показники України, та її найближчих сусідів, які, по суті, уособлюють два інтеграційних і цивілізаційних «вектори», – Польщу та Росію – видається корисним для ілюстративної оцінки «втрачених вигод» України. http://razumkov.org.ua
З часу підписання «Харківських угод» проблеми базування ЧФ не вирішуються Директор військових програм Центру Разумкова Микола Сунгуровський, коментуючи слова Віктора Януковича про необхідність проведення ревізії проблемних питань, пов’язаних з перебуванням Чорноморського флоту Російської Федерації в Україні, назвав ті з них, які вважає основними,*— повідомляє мережеве видання «Флот 2017». «По-перше, слід визначити, на яких умовах буде проводитися переозброєння ЧФ РФ, обговорити питання готовності сторін до цього процесу. По-друге, умови присутності та діяльності підрозділів ЧФ Росії на українській території, порядок дотримання ними норм українських законів і місцевих правил, встановлених у Севастополі. По-третє, підняти питання про роззброєння переданих в оренду ЧФ РФ земель і об’єктів, умови оренди цих господарських комплексів, оплату, можливість передачі в суборенду. І, безумовно, слід звернути увагу на питання забезпечення екологічної безпеки в зоні перебування ЧФ РФ,*— перерахував знавець проблемні питання». У той*же час, на думку знавця, складно передбачити терміни вирішення цих проблем. «Важко сказати, наскільки швидко можна вирішити ці питання,*— з моменту підписання харківських угод процес не йде. У зоні базування російського флоту на українській землі перетинаються майнові та фінансові інтереси групи суб’єктів, які ніяк не можуть досягти згоди. Тобто питання доведеться вирішувати не лише з представниками ЧФ РФ»,*— упевнений пан Сунгуровський. http://razumkov.org.ua
Через невиконання обіцяних реформ Україна лишилася без позики МВФ Запланованої на березень 2011*року чергової позики від МВФ Україна не дочекалася. Знавці вважають, що причина у невиконанні Україною своїх обіцянок з приводу проведення реформ. І хоч зараз відсутність позики значної шкоди не завдасть, у подальшому може стати поганим знаком для інвесторів,*— повідомляє телеканал «24».* «Реалізація положень, які пов’язані з виконанням своїх зобов’язань*— це у нас дуже слабко проходить. Якщо перший раз*— восени 2010*— МВФ так м’яко подивився на те, що робиться чи не робиться, то зараз звичайно уже увага до України була серйозною, прискіпливою»,*— каже директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин. Водночас знавці відзначають стабільність золотовалютних запасів Нацбанку. Попри незначне «схуднення» у березні*— 36*млрд. дол.*— переконують*— це майже докризовий рівень. «Ці коливання в дві-три сотні мільйонів доларів*— це для поточного стану безпеки курсу чи забезпечення платіжного балансу в короткостроковій перспективі*— гарний показник»,*— вважає пан Юрчишин. http://razumkov.org.ua
Влада має показувати приклад у боротьбі з тіньовими доходами У зв’язку з оголошеною урядом боротьбою з тіньовими зарплатами, газета «Комсомольская правда» запитала директора економічних програм Центру Разумкова Василя Юрчишина: чи можна у нашій державі жити «по-білому»? «Це навряд чи можливо, поки зберігається слабке економічне середовище, поки не працюють інститути влади і власності, поки усі високі чиновники першими не подаватимуть приклад життя „по-білому”, повністю і відкрито декларуючи свої доходи»,*— вважає знавець. http://razumkov.org.ua
Акції «Нафтогазу» поки що не цікавлять ні Газпром, ні українських олігархів НАК «Нафтогаз України» зможе відкрито продавати акції не раніше 2015*року, після того, як будуть проведені реформи на газовому ринку або проведена реструктуризація компанії. Таку думку новинній службі «РБК-Україна» висловив провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко. «„Газпром”, який є утримувачем боргових паперів „Нафтогазу”, не зможе перешкодити виходу компанії на біржу, а ось борги зможуть. Якщо все*ж таки „Нафтогаз” зважиться зробити це протягом 2011*року, то вартість акцій буде дуже маленькою»,*— говорить знавець. На думку пана Омельченка, акції компанії сьогодні не представляють особливого інтересу для інвесторів. «Заяви високопоставленого джерела в Міненерго про те, що інтерес до покупки акцій „Нафтогазу” є у Дмитра Фірташа й Ігоря Коломойського*— це всього лише припущення, оскільки для пана Фірташа і пана Коломойського ці акції не можуть мати економічної вигоди»,*— сказав знавець, додавши, що наближені до уряду групи і без акцій можуть управляти фінансовими потоками «Нафтогазу». Для «Газпрому» купівля акцій також не представляє жодного інтересу, вважає знавець, оскільки перед ним стоїть інша мета*— поглинання «Нафтогаза» і газового ринку України в цілому. «Здійснення планів „Газпрому” залежить від стратегій української влади і бажання зберегти економічну і політичну самостійність»,*— сказав пан Омельченко, додавши, що треба враховувати: «Газпром»*— не просто величезна компанія, але і впливовий політичний ресурс, який, у разі поглинання НАК «Нафтогаз України», зможе створити платформу для політичного впливу на Україну. http://razumkov.org.ua
Влада виводить Україну на зовнішньополітичне роздоріжжя Заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий розповів мережевому виданню «Главком» про зовнішньополітичні орієнтації України, проблеми та перспективи співпраці з ЄС та митним союзом під проводом Росії. http://razumkov.org.ua
Центр Разумкова відвідав посол США в Україні 11 квітня 2011 року у Центрі Разумкова відбулася зустріч з послом Сполучених Штатів Джоном Теффтом. Обговорювалися питання співпраці між Україною та США, стан та можливості розвитку демократії в Україні. http://razumkov.org.ua