Бюджет-2011 свідчить, що уряд не впевнений в економічному зростанні Приріст реального ВВП на рівні на 4,5%,*закладений в проекті державного бюджету на 2011*рік, указує на те, що уряд сумнівається у своїй здатності забезпечити економічний розвиток країни,*— повідомив директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин телеканалу «Ю-бі-ар». «Зростання реального ВВП за прогнозами уряду в 2011*році складе 4,5%.*Це спокійний, консервативний прогноз, однак і дуже обережний, особливо якщо врахувати, що минулого року ВВП впав на 15%,*а у поточному році виросте приблизно на 4%.*Приріст ВВП на 4,5%* в 2011*році говорить про те, що ми як і раніше будемо відставати від докризового рівня економічного розвитку». На думку знавця, такий показник для країни, що стрімко розвивається, вкрай низький. «Очевидно, уряд не до кінця впевнений в тому, що зможе забезпечити стійке економічне зростання»,*— припускає пан Юрчишин. http://razumkov.org.ua
Скандал з Нобелівською премією викрив відсутність зовнішньополітичної стратегії Випадок з участю України в церемонії вручення Нобелівської премії миру продемонструвала відсутність у влади стратегії в зовнішній політиці та проблеми з інформаційним забезпеченням. Про це мережевому виданню «Лігабізнесінформ» заявив заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий. Відповідаючи на питання, про що свідчить часта зміна думок у владі, пан Чалий сказав: «Це свідчення двох речей. Перше*— не дуже грамотно організована інформаційна складова забезпечення зовнішньої політики. Друге*— цей епізод показав справжню відсутність стратегії в зовнішній політиці України. Тобто як відсутність документа як такого, так і в цілому». «Стало зрозуміло, що не можна »працювати за викликом«, будь то США, Росія чи Китай. Це не та політика, яку може проводити суверенна держава, яка розуміє свою роль в Європі»,*— підкреслив політолог. На його думку, такі дії влади свідчать про відсутність у неї послідовності й передбачуваності. «Це приклад недооцінки й відсутності розуміння глобальних процесів, від яких ми не можемо ухилитися»,*— зазначив пан Чалий. http://razumkov.org.ua
Зміна рішення щодо участі у врученні Нобелівської премії виглядає дивно Ситуація навколо участі-неучасті України в церемонії вручення Нобелівської премії миру показала, що Україна страждає від відсутності дипломатичної дисципліни, вважають експерти. Про можливі наслідки українського бойкоту нобелівської церемонії, зміну рішення в останній момент та дипломатичну дисципліну в дипломатії мережеве видання «Главред» запитало заступника генерального директора Центру Разумкова Валерія Чалого. У цій історії є два моменти. По-перше, це недооцінка впливу цієї ситуації з боку влади. Це могло*б пройти і непоміченим, якби нобелівський комітет не надав цьому такого значення, а потім це підхопили і ЗМІ. Це питання вже є геополітичним і показує, як ми будемо будувати відносини з Китаєм. А з іншого боку*— чи готові ми підтримувати документи в сфері захисту прав людини та демократії, які вже підписали. По-друге, наше рішення розходиться з позицією усіх країн*— членів ЄС та кандидатів на це членство. Наша лінія полягала в спробі задовольнити усіх, була погано підтримана аналітично. І це показує, що не можна рухатися в Європу, повернувши голову на Схід. Рішення про участь в церемонії, на мою думку, запізнилося та виглядає досить дивно, адже зараз потрібно знайти аргументацію, чому ми змінили свою позицію. Ця ситуація показує недостатню розробленість аналітичних та інформаційних напрямків забезпечення зовнішньої політики. А також відсутність розуміння стратегічного партнерства та зовнішньополітичних пріоритетів. Раніше такі стратегічні завдання для МЗС визначалися досить чітко, проте зараз ситуація змінилася, ми навіть про зміну рішення дізнаємося зі*ЗМІ. http://razumkov.org.ua
Українці скуповують долари, бо не довіряють економічній політиці влади Після зміни влади в Україні у лютому 2010*року, вересень став першим місяцем, коли купівля готівкових доларів населенням суттєво перевищила продаж. Якщо ще у серпні різниця між купівлею та продажем готівки населенням складала 398*мільйонів доларів, то вже у вересні ця сума становила 1,6*мільярда, у жовтні*— 1,87*мільярда, а за листопад сума готівкових доларів поза банківською системою зросла ще на 1,73*мільярда доларів. Таким чином, за осінь населення України «запаслося» доларами на 5,2*мільярда,*— сповіщає Українська служба Бі-бі-сі. * Директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин каже, що ще від початку дев’яностих років українці звикли страхувати свої доходи, купуючи валюту, купівельна спроможність якої стабільніша, за національну. Знавець зазначає, що повернення до практики обміну гривень на долари збігається із тим часом, коли уряд розпочав оголошені раніше реформи, а відтак може свідчити про оцінку населенням останніх кроків влади в економічній політиці. * При цьому неможливість вкласти кошти у фондовий ринок чи житло, а також, як вважає знавець, дещо несправедливо перебільшена недовіра до банківської системи, вказують пересічному українцю на купівлю валюти, і, зокрема, доларів, як на єдиний спосіб страхування своїх доходів від знецінення та інших негараздів. * «Зараз влада збудувала політичну вертикаль, але, на жаль, економічні реформи не започатковані, а деякі пропозиції влади, зокрема, і Податковий кодекс, зустріли досить суттєве занепокоєння у суспільстві, протести, і населення далеко неоднозначно сприймає нову державну політику. У таких випадках населення буде віддавати перевагу тим активам, тим коштам, які завжди мають ціну і визначену купівельну спроможність. У нас, в Україні, це кошти в іноземній валюті, які зберігаються вдома»,*— зазначив Василь Юрчишин. http://razumkov.org.ua
Адміністративна реформа посилить вплив президента на уряд Адміністративна реформа в Україні триватиме не один рік, і її наслідком стане скорочення половини державних службовців. Першим кроком стало скорочення уряду на третину. Знавці, вивчаючи перші кроки започаткованої президентом адміністративної реформи, наголошують, що вона підготовлена краще, ніж спроба виважити чисельність державних службовців у часи Кучми, і має більшу ймовірність втілення,*— повідомляє Радіо «Свобода». Водночас вони вважають, що логіка реформи полягає, у тому числі, й у посиленні президентської вертикалі. «Однозначно посилюється вплив Банкової на кадрові питання,*— зазначає директор політико-правових програм Центру Разумкова Юрій Якименко.*— Якщо уряд не формується парламентською коаліцією, то кому він*має підпорядковуватися? Чинна Конституція задає саме такі межі реформи». http://razumkov.org.ua
Зміни рішення щодо участі у врученні Нобелівської премії виглядають дивно Ситуація навколо участі-неучасті України в церемонії вручення Нобелівської премії миру показала, що Україна страждає від відсутності дипломатичної дисципліни, вважають експерти. Про можливі наслідки українського бойкоту нобелівської церемонії, зміну рішення в останній момент та дипломатичну дисципліну в дипломатії мережеве видання «Главред» запитало заступника генерального директора Центру Разумкова Валерія Чалого. У цій історії є два моменти. По-перше, це недооцінка впливу цієї ситуації з боку влади. Це могло*б пройти і непоміченим, якби нобелівський комітет не надав цьому такого значення, а потім це підхопили і ЗМІ. Це питання вже є геополітичним і показує, як ми будемо будувати відносини з Китаєм. А з іншого боку*— чи готові ми підтримувати документи в сфері захисту прав людини та демократії, які вже підписали. По-друге, наше рішення розходиться з позицією усіх країн*— членів ЄС та кандидатів на це членство. Наша лінія полягала в спробі задовольнити усіх, була погано підтримана аналітично. І це показує, що не можна рухатися в Європу, повернувши голову на Схід. Рішення про участь в церемонії, на мою думку, запізнилося та виглядає досить дивно, адже зараз потрібно знайти аргументацію, чому ми змінили свою позицію. Ця ситуація показує недостатню розробленість аналітичних та інформаційних напрямків забезпечення зовнішньої політики. А також відсутність розуміння стратегічного партнерства та зовнішньополітичних пріоритетів. Раніше такі стратегічні завдання для МЗС визначалися досить чітко, проте зараз ситуація змінилася, ми навіть про зміну рішення дізнаємося зі*ЗМІ. http://razumkov.org.ua
Повертаючи борг «Росукренерго», врахували інтереси Фірташа, а не України НАК «Нафтогаз України» доведеться повернути газовому посереднику «Росукренерго» 12,1*млрд. куб. м. природного газу. Як відомо, Верховний Суд України підтвердив правомірність рішень Міжнародного арбітражу у Стокгольмі. «Нафтогаз», РУЕ і «Газпром» уже домовились про схему повернення боргів*— повідомляє видання «Контракти». «„Нафтогаз” міг би, наприклад, підписати мирову угоду на умовах реструктуризації боргу на десять років. Адже*ж домовляється компанія з іншими своїми кредиторами. Але, мабуть, цілі були інші. Наприклад, розплатитися в першу чергу з приватним акціонером, який фінансово підтримує Партію регіонів»,*— вважає провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко. «Український газовий монополіст і бюджет*— це сполучені посудини,*— каже знавець.*— Формально збиток завдано „Нафтогазу”, але фактично*— державній скарбниці». На його думку, з 12*млрд. куб. м блакитного палива посередник продасть Європі 4–5 млрд., решту*— Україні, попередньо дочекавшись підвищення*цін. Якщо в 2010*році середня ціна на газ для України склала 245*доларів за тис. куб. м., то в 2011,*за прогнозами Володимира Омельченка, вона підвищиться до*270. http://razumkov.org.ua
Документи, опубліковані Вікілікс, поки що не шкодять репутації України Інтернет-вузол «Вікілікс» поширив кілька повідомлень, пов’язаних з Україною. З них, зокрема, стало зрозуміло про переконаність американських дипломатів у тому, що Київ продавав зброю Південному Судану. З’ясувалося й те, що найвищі державні чиновники інформували посла США в Україні про свої дії та плани. Згадується там і про зв’язок між президентом Віктором Ющенком та підприємцем Дмитром Фірташем,*— повідомляє телеканал*«24». * «З тих документів, які сьогодні оприлюднені, немає таких речей, які вдарили би по іміджу країни. Є те, що може зачепити імідж навіть не політиків, а деяких осіб, які брали участь у енергетичних оборудках»,*— сказав заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий. http://razumkov.org.ua
Нові призначення в уряді не порушили рівновагу між сферами впливу Кабінет міністрів почав працювати в оновленому складі. Із 20*членів уряду Азарова залишилося 16.*Президент підпорядкував міністрам і віце-прем’єрам не тільки відомства, але й держкомітети, служби та агентства. Тому, вважають знавці, скорочення складу уряду лише посилить вплив тих, хто залишився,*— повідомляє газета «Комсомольская правда». * «Після цих кадрових призначень рівновага між сферами впливу в уряді збережена. По суті, жоден із перепризначених членів уряду не втратив своїх повноважень,*— заявив директор політико-правових програм Центру Разумкова Юрій Якименко.*— Питання лише в кількості обов’язків». http://razumkov.org.ua
На шляху євроінтеграції потрібно шукати вирішення внутрішніх проблем України Перед Євросоюзом зараз постають нові виклики: світова економічна та фінансова криза, криза європейської системи безпеки, відсутність концепції майбутнього для ЄС. Як теперішні негаразди вплинуть на Європейське співтовариство і передусім на євроінтеграційну перспективу України? Про це мережеве видання «Діалог Ю-ей» розмовляло з директором економічних програм Центру Разумкова Василем Юрчишином. http://razumkov.org.ua
Українці скуповують долари, бо не довіряють економічній політиці влади Після зміни влади в Україні у лютому 2010*року, вересень став першим місяцем, коли купівля готівкових доларів населенням суттєво перевищила продаж. Якщо ще у серпні різниця між купівлею та продажем готівки населенням складала 398*мільйонів доларів, то вже у вересні ця сума становила 1,6*мільярда, у жовтні*— 1,87*мільярда, а за листопад сума готівкових доларів поза банківською системою зросла ще на 1,73*мільярда доларів. Таким чином, за осінь населення України «запаслося» доларами на 5,2*мільярда,*— сповіщає Українська служба Бі-бі-сі. * Директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин каже, що ще від початку дев’яностих років українці звикли страхувати свої доходи, купуючи валюту, купівельна спроможність якої стабільніша, за національну. Знавець зазначає, що повернення до практики обміну гривень на долари збігається із тим часом, коли уряд розпочав оголошені раніше реформи, а відтак може свідчити про оцінку населенням останніх кроків влади в економічній політиці. * При цьому неможливість вкласти кошти у фондовий ринок чи житло, а також, як вважає знавець, дещо несправедливо перебільшена недовіра до банківської системи, вказують пересічному українцю на купівлю валюти, і, зокрема, доларів, як на єдиний спосіб страхування своїх доходів від знецінення та інших негараздів. * «Зараз влада збудувала політичну вертикаль, але, на жаль, економічні реформи не започатковані, а деякі пропозиції влади, зокрема, і Податковий кодекс, зустріли досить суттєве занепокоєння у суспільстві, протести, і населення далеко неоднозначно сприймає нову державну політику. У таких випадках населення буде віддавати перевагу тим активам, тим коштам, які завжди мають ціну і визначену купівельну спроможність. У нас, в Україні, це кошти в іноземній валюті, які зберігаються вдома»,*— зазначив Василь Юрчишин. http://razumkov.org.ua
«Уряду-реформатору» слід було наважитися на сміливіший бюджет У проекті бюджету на 2011*рік уряд продемонстрував свою невпевненість щодо можливості забезпечити Україні економічне зростання. Про це заявив директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин у коментарі кореспонденту «Голос.UA».* «Бюджет побудовано на макроекономічному прогнозі 3,5*— 4,5%* зростання ВВП і 9%*інфляції. В принципі це реально. Але з іншого боку, це вказує на те, що уряд по суті далеко не впевнений у тому, наскільки він може забезпечити економічне зростання»,*— заявив пан Юрчишин.* Знавець пояснив, що ВВП 2009*року впав на 15%,*цього*ж року зростання внутрішнього валового продукту складе приблизно 4%.*«А 2011*рік*— 4,5%* — означає, що ми навіть не дійшли до того рівня, з якого ми падали. Тобто це дуже обережний прогноз. І в такому контексті, коли такий обережний прогноз, якщо підрахувати ті показники, які закладаються, вони не виглядають чимось надзвичайним»,*— каже Василь Юрчишин.* За словами Василя Юрчишина, уряду саме, навпаки, потрібно було в умовах декларування гарних перспектив та вміння керувати країною і проведення різного роду реформ для покращення клімату для бізнесу, продемонструвати вищі, вагоміші та сміливіші показники економічного розвитку.* «У цьому контексті можна було*б говорити про те, що реально, що нереально, які є ризики. А це спокійний, арифметично вивірений бюджет, який відповідає консервативному сценарію розвитку України, але який неспроможний стати ані революційним, ані вирішальним, ані надзвичайно гарним і цікавим»,*— сказав пан Юрчишин. http://razumkov.org.ua
Виконання обіцянок влада відкладає на 2012 рік — до наступних виборів Виконання попередніх передвиборних соціальних обіцянок, таких як податкові канікули або*ж підвищення рівня соціальної допомоги при народженні дитини, влада відкладає до наступних парламентських виборів. Про це директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин розповів мережевому виданню «Голос Ю-ей». «У нас з обіцянками дуже легко. Ті частини, які обіцялися, забуваються. Ну були податкові канікули для підприємців, нині про це забули, і від цього нікому ні холодно, ні гаряче. Легко сказати, що зважаючи на економічну ситуацію ми це запровадимо з наступного року»,*— зазначив Василь Юрчишин. Знавець пояснив, що нині владі не вигідно втілювати свої соціальні обіцянки, а восени 2012*року, напередодні чергових парламентських виборів можливо і буде виконана частина з них. «Я думаю, що влада буде намагатися підтримувати соціальні програми певним чином обмежено. На осінь, на зиму буде спрямовано найбільший соціальний викид. Всі основні дії будуть переноситись на осінньо-зимовий період 2012*року»,*— сказав пан Юрчишин. http://razumkov.org.ua
У 2011 році Пенсійному фонду не обійтися без державних дотацій У 2011*році, з огляду на показники, закладені у проекті бюджету, Пенсійний фонд потребуватиме допомоги з державної скарбниці. Таку думку висловив директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин мережевому виданню «Голос Ю-ей». «Зробити бездефіцитним Пенсійний фонд неможливо. Головна умова для того, щоб ми могли якимось чином його врівноважити*— це те, що люди добре працюють і добре заробляють. Поки що прогнозований ВВП на 2011*рік*— 4,5%* зростання*— це не той рівень, який може забезпечити нормальне наповнення Пенсійного фонду»,*— сказав пан Юрчишин.* При цьому знавець уточнив, що допомогу Пенсійний фонд отримуватиме у звичний спосіб: частково кошти від приватизації, а також дотації із самого бюджету. «Наповнювати будемо як і завжди: щось там „відірвуть” від приватизації, хоча це не дуже добре приватизаційні кошти використовувати на соціальні програми, щось будуть безпосередньо фінансувати з бюджету, який у свою чергу буде фінансувати через облігації внутрішньої державної позики»,*— зазначив Василь Юрчишин. http://razumkov.org.ua
«Уряду реформаторів» слід було наважитися на сміливіший бюджет У проекті бюджету на 2011*рік уряд продемонстрував свою невпевненість щодо можливості забезпечити Україні економічне зростання. Про це заявив директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин у коментарі кореспонденту «Голос.UA».* «Бюджет побудовано на макроекономічному прогнозі 3,5*— 4,5%*зростання ВВП і 9%*інфляції. В принципі це реально. Але з іншого боку, це вказує на те, що уряд по суті далеко не впевнений у тому, наскільки він може забезпечити економічне зростання»,*— заявив пан Юрчишин.* Знавець пояснив, що ВВП 2009*року впав на 15%,*цього*ж року зростання внутрішнього валового продукту складе приблизно 4%.*«А 2011*рік*— 4,5%*— означає, що ми навіть не дійшли до того рівня, з якого ми падали. Тобто це дуже обережний прогноз. І в такому контексті, коли такий обережний прогноз, якщо підрахувати ті показники, які закладаються, вони не виглядають чимось надзвичайним»,*— каже Василь Юрчишин.* За словами Василя Юрчишина, уряду саме, навпаки, потрібно було в умовах декларування гарних перспектив та вміння керувати країною і проведення різного роду реформ для покращення клімату для бізнесу, продемонструвати вищі, вагоміші та сміливіші показники економічного розвитку.* «У цьому контексті можна було*б говорити про те, що реально, що нереально, які є ризики. А це спокійний, арифметично вивірений бюджет, який відповідає консервативному сценарію розвитку України, але який неспроможний стати ані революційним, ані вирішальним, ані надзвичайно гарним і цікавим»,*— сказав пан Юрчишин. http://razumkov.org.ua
Включення російського рубля до запасів НБУ не має економічного сенсу Голова Національного банку Володимир Стельмах заявив про намір включити російський рубль до складу валютних запасів для їхнього урізноманітнення. Аналізуючи такі плани Нацбанку, знавці вказують на необхідність урізноманітнення валютних запасів на тлі нестабільності світових валют, хоча і сумніваються, що саме цей крок захистить Україну від валютних ризиків. Також у цьому вбачають визнання пріоритетності Росії як торгівельного партнера, або розцінюють це лише як експеримент*НБУ, — повідомляє газета «Экономические известия».* Директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин вважає намір НБУ включити російський рубль до складу валютних резервів повним безглуздям і*розцінює*його як бажання України продемонструвати Російській федерації свою лояльність. «Резервними можуть бути тільки надійні, стійкі валюти. Крім того, далеко не кожна надійна валюта стає „широким” резервом, що має абсолютну ліквідність, яку всі готові тримати і в якій легко вести розрахунки»*— каже знавець. За його словами, рубль не є такою валютою, оскільки російська економіка залишається вкрай непередбачуваною: з одного боку, вона не має чітких і зрозумілих конкурентних переваг, а з іншого*— нестійка в довготривалій перспективі. Тому, як вважає Василь Юрчишин, рішення НБУ має радше політизований відтінок, ніж будь-яке відношення до економічних процесів. http://razumkov.org.ua
Виконання обіцянок влада відкладає на 2012 рік — до наступних виборів Виконання попередніх передвиборних обіцянок, таких як податкові канікули або*ж підвищення рівня соціальної допомоги при народженні дитини, влада відкладає до наступних парламентських виборів. Про це директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин розповів мережевому виданню «Голос Ю-ей». «У нас з обіцянками дуже легко. Ті частини, які обіцялися, забуваються. Ну були податкові канікули для підприємців, нині про це забули, і від цього нікому ні холодно, ні гаряче. Легко сказати, що зважаючи на економічну ситуацію ми це запровадимо з наступного року»,*— зазначив Василь Юрчишин. Знавець пояснив, що нині владі не вигідно втілювати свої соціальні обіцянки, а восени 2012*року, напередодні чергових парламентських виборів можливо і буде виконана частина з них. «Я думаю, що влада буде намагатися підтримувати соціальні програми певним чином обмежено. На осінь, на зиму буде спрямовано найбільший соціальний викид. Всі основні дії будуть переноситись на осінньо-зимовий період 2012*року»,*— сказав пан Юрчишин. http://razumkov.org.ua
Проблема виборчих систем в контексті реформування виборчого законодавства України: кр Виступ на науково-практичному семінарі «Кодифікація виборчого законодавства України: стан, проблеми, перспективи». Інститут законодавства Верховної Ради України, 6 грудня 2010 року. http://razumkov.org.ua
Адмінреформа має розмежувати політику, надання послуг й управління власністю Щоб адміністративна реформа відбулася, владі потрібно вирішити водночас багато проблем. До них можна зарахувати і зміни на місцевому рівні, і ухвалення нового законодавства, що стосується боротьби з корупцією або роботи державної служби, і перегляд функцій практично кожного чиновника. Зміни тільки почалися, які наслідки вже є і чого чекати далі?*— про це директор політико-правових програм Центру Разумкова Юрій Якименко розповів мережевому виданню*КИД. Якщо адміністративна реформа буде проводитися згідно з проголошеними цілями, це буде добре. Тобто, якщо проголошена реформа не зведеться лише до реорганізації структури центральних органів виконавчої влади, а якщо вона дійсно передбачатиме характерне для європейського розуміння адміністративної реформи розмежування політичних функцій, управління власністю й надання державних послуг різним рівням органами виконавчої влади. Якщо ця мета буде досягнута, якщо справді міністерства стануть політичними органами, агентства*— розпорядчими, інспекції та інші структури, кожна буде займатися своїм визначеним набором функцій, і при цьому буде досягнуто їхнє ефективне розмежування, то загалом це означатиме, що адмінреформа дійсно відповідає своєму змісту, і це не просто поверхове перекроювання набору міністерств, державних комітетів та інших органів. Що стосується ухвалення додаткового законодавства, то воно, безумовно, потрібне. У першу чергу треба ухвалювати закон про центральні органи виконавчої влади, оскільки їхній статус поки що не регулюється, і там має бути чітко передбачено саме цей поділ: орган-функції-повноваження. Без цього розподілу політичних й адміністративних функцій його важко досягти. Природно, антикорупційна складова*— дуже значний елемент будь-якої адміністративної реформи, і тут теж можна говорити про антикорупційний пакет або антикорупційне законодавство, де вже будуть передбачені поняття конфлікту інтересів і шляхів виходу із нього. Потрібно ухвалити і новий закон про державну службу, кодекси професійної етики державних службовців*— такі законопроекти вже є. І без цього дана адмініреформа теж не може бути повноцінною. http://razumkov.org.ua
Проблема виборчих систем в контексті реформування виборчого законодавства: критерії в Виступ на науково-практичному семінарі «Кодифікація виборчого законодавства України: стан, проблеми, перспективи». Інститут законодавства Верховної Ради України, 6 грудня 2010 року. http://razumkov.org.ua