Друзі, пропоную вашій увазі третю частину розповіді Дем'яна Данилюка про польський Жешув. Далі його текст: В попередніх двох частинах(1 і 2) розповіді про польське місто Жешув ви дізналися про його стару частину і деталі. Сьогодні дізнаєтеся про «новий» район міста який почали будувати в 70-х роках минулого століття, і продовжують це робити зараз. От тільки архітектура кардинально змінилася в кращий бік! На відміну від Львова. Цей район щось на зразок масивів Сихова, Наукової, Левандівки, Миколайчука у Львові, і аналогічних районів в інших наших містах. Наперед зауважу, що дотації з бюджету ЄС для Польщі складають від 5 до 30%. Точніше ці гроші скеровуються під певні проекти, які визначили для себе воєводства(наші аналоги областей) і звідти ці гроші розподіляються вже конкретно. Наприклад бюджет Варшави становить близько 3 млрд. євро, частка дотацій з бюджету ЄС всього 7%. А 30% становить податок на дохід від фізичних осіб. Уявіть собі наскільки білішою і не тіньовою є економіка польських міст. Ці дотації продовжуватимуть надходити до 2020 року. Правда будівельної сфери вони стосуються мінімально. 90% всього будівництва це приватні девелопери. Звісно все залежить від міста. Саме про Жешув не можу сказати як. Це був невеличкий вступ. 1. Ось таке будували 45 років тому. 2. Щоб дістатися цього району треба пройти/проїхати через міст. Пішки, велосипедом, автобусом чи автомобілем. 3. Поруч, біля берега, розташована якась громадська будівля. Цей поляк мріяв бути водієм автобуса, та мабуть не вистачило грошей. 4. Ще раз – це будівлі 70-х років. 5. По інший бік моста завершується будівництво сучасного офісника. 6. 7. Тут вже всюди є велодоріки/велосмуги. В центральній частині міста, як ви пригадуєте, вони ще не всюди є. 8. 9. Балкони не засклені. На фасаді нічого не висить зайвого(кондюків, сателітарок), персонального утеплення, … 10. Якщо не помиляюся це будують корпуси місцевого ВНЗ. До речі, в містах, які хочуть бути лідерами принаймні в своїй країні, які борються за розумних людей, за інвестиції і туристів, трендом стало будувати нові корпуси ВНЗ, чи навіть створювати нові ВНЗ. Тішить, що у Львові є УКУ, який теж будується. 11. Внутрішні двори-дороги тих 10-поверхівок. 12. «Паризька подушка» щоб не гасали. Вигляд значно краще ніж вітчизняні асфальтні «лежачі поліцейські». 13. 14. Громадський простір тут доволі бідний, та все одно значно краще ніж в нас. Ніде нічого не розкопано, нема машин на газонах, якихось люків чи підстанцій. Все просто, але не жахливо. 15. З внутрішнього боку потроху з’являються сателітарки. Зверніть увагу на відсутність балконів і гратів на вікнах. Всі вікна однакові. 16. Історія району у фотках. Колись тут були поля. Крайня ліва фотка 2013 рік. 17. Ну що там? Є засклені балкони? 18. Нєа, нема. 19. Машин значно більше ніж у нас, але якось все не так зле виглядає. 20. Не розслабляємося! Україна, Львів. 21. Ще Львів. 22. 23. І це теж Львів. 24. Але ми троохи відволіклися. Повертаємося до Жешува. Вид в бік старого міста. 25. Відомий багатьом західно-українцям ТЦ в Жешуві. Сюди навіть автобусний тур на вихідні організовують зі Львова. Ми тут вперше. 26. Ландшафтний дизайн. 27. Це не Німеччина і тим паче не Голландія, але велосипедів доволі багато 28. В середині є напіввідкритий громадський простір. Ввечері тут показують якесь кіно. Мабуть не сучасне, бо тут є кінотеатр. Фонтан як бачимо без Ромео і Джульєтти. Загалом таке собі. 29. 30. Це також 70-80-ті. Зараз такого вже не будують. 31. Тротуари тут всюди з плитки, як я і казав всюди велодоріжки/велосмуги, регульовані пішохідні переходи(тобто з світлофорами), їздять автобуси на стисненому газі, що значно екологічніше і економніше. 32. Нові будівлі, ще не Європа, але в нас ще такого нема. Ну може десь 5 будинків є. Не більше. 33. Велодоріжки зроблені дуже якісно! На них не хитає як на морі (читайте Науковій, Стрийській, Городоцькій) 34. Посередині на роздільній смузі газону жодних рекламних конструкцій (білбордів, сітілайтів). 35. А це вулиця Стрийська у Львові. 36. Просп. Чорновола. 37. Спільний світлофор для пішоходів та велосипедистів. В нас таких нема. Ні, не тільки у Львові нема, їх взагалі нашими ПДРами і ДБНами не передбачено. Не передбачено навіть окремих для велосипедистів. І в 2014 році! 38. На проїзній частині всі краї вимощені плиткою, яка трохи нижче рівня асфальту. Це щоб вода стікала. Зверніть увагу, що попри наявність вело доріжок решітка люку(прорізи) розташована проти руху транспорту. 39. Більшість світлофорів з кнопками виклику зеленого. І так, вони не спрацьовують миттєво як думають люди у Львові. 40. Нові будинки ближче. 41. Це звісно не є приклад ВАУ, але краще ніж те, що будується в нас. 42. 43. Ще раз – це будувалося тут 40 років тому. 44. А це 2014 рік і в нас таке будують. І кажуть, що це елітне житло. 45. 46. Шкода мені людей, які куплять квартиру там. Європа вже давно відмовилася від таких монстрів через різного причини, які виникають в процесі експлуатації. Важко створити ОСББ(забагато людей – забагато думок), проблеми з парковкою(підземну достатньої місткості ніхто ж не будує як наслідок весь двір в машинах), занадто високо і монотонно(не здорово впливає на психіку мешканців), і ще багато чого. Зараз в тій же Польщі одиниці будинків вищих 10 поверхів. Переважно будують до 7-поверхів. І то вигляд значно кращий. До речі, на цю тему пропоную переглянути фільм The Pruitt-Igoe Myth. Загалом, в нас журба з архітектурою. Сучасного… не знаю, що в нас є сучасне. Але це чудово відображає стан суспільства. Чи є в нас смак? Почуття естетики? Збудували коробку, зробили гарну рекламу, назвали елітно і люди беруть. Місто перетворюється в діру. Одним байдуже в чому жити, іншим байдуже, що вони шкодять вигляду міста. Таке є тільки в нас, Білорусі, Рашці і її ручним друзям-державам типу Казахстану, Вірменії і т.п. І оце в «європейському» Львові будують такий самий відстій, який аж ніяк не зменшить нашу енергозалежність від газу/нафти. Сумно. Сьогоднішні забудовники вже нанесли Львову значно більше шкоди ніж війна і радянська епоха. І вони продовжують це роботи надалі. 47. Власне сучасна житлова забудова в Жешуві виглядає так 48. В усіх бічних вулицях швидкість обмежена до 30км/год. 49. В Жешуві значно вища якість життя. Хоча саме місто нічим особливим не відрізняється… Жешув у деталях Жешув у деталях (ч. 2) Оригінал публікації...