Марія Стус: Як візьму перечитувати братові вірші, наплачуся біля них… Василь Стус 14 квітня 2009 Марія Семенівна Стус хоч живе у самому Донецьку, а в скромній, ніби сільській хаті. Мало хто й знає, що тут мешкає сестра видатного поета. А вона й не дуже признається. Каже: "А яка моя заслуга? Тільки в тому, що я рідна сестра Василева?" У кімнаті, де ми розмовляємо, у шафі за склом - томики Стуса і на видному місці - його фотографія… - Оце стільки й залишилося, що це фото, - каже Марія Семенівна, - та й то перефотографоване. Скільки я фотографій повіддавала. Усе обіцяють повернути, а потім не віддають. А вони ж для мене дорогі, я хочу мати вдома пам’ять про нього. Багато Дмитрикові віддала, але це зрозуміло, він же син. А скільки в музеї, чужим людям… - Знаєте, це вперше за кілька днів у Донецьку спілкуюся українською… - Тут майже ніхто не розмовляє українською. А ми з дочкою, внуками вдома розмовляємо українською. Внучка якось каже: "Бабушка, ну что ти все время по-украински". А я кажу: "Бо це моя рідна мова". Хоч вона й забруднена русизмами, але ж рідна. Що зробиш - середовище таке, що українською я розмовляла тільки з батьком, матір’ю та з Василем. А більше ні з ким. Сім’я переїхала в Донецьк, коли ми ще маленькі були. Я так любила свого брата, ми ж разом росли, між нами рік різниці. Хоч я від нього старша на рік, але вважала його за старшого. Ми були дуже-дуже дружні. Жили таки бідненько, батько працював слюсарем на заводі, а мама не працювала. Хата була маленькою, але вся заставлена книжками. Уже як Василь вчився в інституті, то всі думали, що він з дуже інтеліґентної сім’ї, а батьки ж були простими селянами. Мама, навіть коли в Донецьк переїхали, не перебудовувалася на міський лад. Інші, дивишся, переберуться до міста, а за два роки – вже такі "городські". А мама все життя по-сільському, в хустині проходила. - Здавалося б, що в Донецьку не може розвинутися такий талант, поет, чиє серце так боліло за Україну? - Це у Василя від батька. Тато наш дуже любив Україну,